Strona główna Aktualności Pabianice zmieniają się krok po kroku

Pabianice zmieniają się krok po kroku

0

Nie ma już kostki na ul. Zamkowej, wymienione zostało zdewastowane torowisko i sieć trakcyjna, przebudowane przystanki. Mamy cichy i szybki tramwaj, wyremontowaną główną ulicę, a wzdłuż niej drogę dla rowerów i nowe chodniki. Modernizacja linii 41 była największą dotąd inwestycją w naszym mieście i łączyła się z przebudową centrum. 1 lipca 2023 r. pierwszy po przerwie tramwaj „41” wrócił na trasę.

– Utrzymaliśmy najbardziej popularne połączenie komunikacyjne, które jest alternatywą dla samochodu i posłuży mieszkańcom przez wiele kolejnych lat – mówi prezydent Grzegorz Mackiewicz.

Kursuje nowa linia autobusowa A41 – z Bugaju do tramwaju. Całą trasę do Łodzi można przejechać na jednym bilecie, co jest ułatwieniem dla pabianiczan, którzy regularnie dojeżdżają do szkoły lub pracy.

W taborze MZK jest 18 autobusów hybrydowych. Działają biletomaty, elektroniczne tablice z rozkładami jazdy i monitoring na przystankach. Powstała krańcówka autobusowa przy ul. Podmiejskiej i dworzec autobusowy przy ul. Waltera-Jankego. Komunikację przy dworcu kolejowym uzupełnił wydzielony przystanek dla autobusów PKS, regionalnych i dalekobieżnych.

W ostatnich latach w 16 różnych punktach miasta powstało ponad 360 miejsc parkingowych, nowe chodniki na 33 ulicach, nawierzchnia na 66 drogach gruntowych, a byłoby ich więcej, gdyby nie przestój na rynku związany z pandemią, a potem gwałtowny wzrost cen materiałów budowlanych. Jedną z większych inwestycji był remont ul. Warszawskiej i rozbudowa sieci kanalizacyjnej na Dąbrowie.

Miasto zainwestowało w energooszczędne oświetlenie uliczne. Doświetlono ponad sto przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych. W monitoringu miejskim działa ok. 190 kamer.  Budynek przy ul. Sienkiewicza 6 dostosowano na mieszkania dla podopiecznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i rodzin zastępczych. Nastąpiła termomodernizacja 11 szkół, przedszkoli i żłobka.

Co z tunelem przy Lutomierskiej?

– Pabianiczanie mogliby z niego korzystać, gdyby nie brak porozumienia między Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad z PKP PLK. Z tego powodu wykonawca nie został wybrany, a budowa wstrzymana. Bezkolizyjny przejazd kolejowy i chodnik na Lutomierskiej to pilna konieczność – mówi prezydent Grzegorz Mackiewicz.

Lewityn po remoncie robi wrażenie na każdym, kto tam zawita. Mamy kąpielisko z plażą i drewnianą promenadą, wodny plac zabaw i pumptrack dla rowerzystów. Jest ścieżka rowerowa i biegowa wokół stawów, boiska i zaplecze gastronomiczne.

W ubiegłym roku żeglarze wprowadzili się do Centrum Sportów Wodnych. Na stadionie „Włókniarza” przy Grota Roweckiego powstała nowoczesna bieżnia lekkoatletyczna. Przy ul. Grabowej – wielofunkcyjna hala sportowa. Doposażone zostały oba stadiony piłkarskie: PTC w nowe wiaty dla zawodników, bramki i monitoring, z kolei na „Włókniarzu” zamontowano trybuny, wiaty i elektroniczną tablicę wyników.

Powstało 15 km asfaltowych dróg rowerowych, które biegną wzdłuż głównych ulic – Zamkowej, Warszawskiej,  Łaskiej i Partyzanckiej. Wyposażone są w oznakowania, podpory i inne udogodnienia dla rowerzystów. Dodatkowo w kilkunastu miejscach w mieście można wypożyczyć rower publiczny.

– Po rewitalizacji Lewityna przyszedł czas na park Wolności, gdzie już mamy przebudowany amfiteatr, górkę aktywności dla dzieci i oświetloną aleję dla biegaczy – mówi prezydent Grzegorz Mackiewicz.

Bulwar im. Kruschego ma potencjał, ale wymaga remontu. Plany na zagospodarowanie terenu w poprzedniej kadencji pokrzyżowała zbyt wysoka oferta złożona przez wykonawcę. W 2021 r. miasto próbowało pozyskać dofinansowanie z Funduszu Inwestycji Lokalnych, ale rządowa komisja odrzuciła wniosek, tak samo jak na budowę boisk przy SP 5 i SP 17, remont ul. Widzewskiej i budowę szkoły na Zatorzu, tym samym odsuwając inwestycje w czasie.

REKLAMA