W ratuszu były konsultacje społeczne podczas których mieszkańcy mogli wnosić uwagi do koncepcji jaką przedstawił wykonawca inwestycji.

Mogliśmy poznać większość szczegółów dotyczących przebudowy. Wykonawca dał wszystkim możliwość wglądu w plany (koncepcję), które zostały wydrukowane i rozłożone na stole. Razem to kilkanaście metrów arkusza.

Co się zmieni?

Przebudowana zostanie krańcówka przy ul. Wiejskiej, czyli tzw. pętla. Powstaną tutaj dwa perony o długości 30 i szerokości 2 metrów. Kolejne przystanki na ul. Łaskiej również dostaną nowe perony.

„Pętla” przy ul. Wiejskiej

Rewolucja zacznie się od Zielonej Górki. Po remoncie tramwaje i autobusy miejskie pojadą środkiem ul. Zamkowej i Warszawskiej. Tak się stanie, bo po środku jezdni zaplanowany jest wspólny pas autobusowo–tramwajowy. Powstanie w obu kierunkach na odcinku do ul. Poprzecznej. Dalej autobus pojedzie jezdnią, ale przy 3 Maja i Sikorskiego będzie miał wspólny przystanek z tramwajem.

Od ul. Zielonej przez 1,5 kilometra w stronę Łodzi będzie droga rowerowa (miejscami ciąg pieszo-rowerowy). Odnośnie drogi dla rowerzystów padało najwięcej pytań podczas konsultacji. Cykliści pytali m. in., dlaczego na przedstawionych materiałach nie została zachowana ciągłość drogi i jak „magicznym sposobem rowerzyści mają się przenieść na poprzeczne ulice”. Wykonawca tłumaczył, że ciągłość drogi będzie uwarunkowana organizacją ruchu i aktualnie trwają badania mające na celu ustalenie docelowej organizacji. Wiadomo, że ścieżka rowerowa będzie asfaltowa, a w miejscach ciągu pieszo-rowerowego będzie oddzielona kostką granitową od chodnika. Chodnik na całej długości remontowanego odcinka będzie wyłożony z płyt betonowych o wymiarach 25 na 25 centymetrów. Będzie tak jak na ulicy Piotrkowskiej w Łodzi (od Mickiewicza w stronę pl. Niepodległości).
Wszystkie przejścia dla pieszych będą dodatkowo oświetlone, a łącznie zamontowanych zostanie 298 punktów świetlnych. Z budynków zdemontowanych zostanie 47 odciągów trakcyjnych.

Chodnik będzie z kostki betonowej 25×25

Nie wiadomo jeszcze na sto procent, jak przebiegać będzie organizacja ruchu na głównym skrzyżowaniu przy ul. Kilińskiego. Na przedstawionej koncepcji na ul. Zamkowej  (w stronę Warszawskiej) wyznaczono wspólny pas do skrętu w lewo i jazdy prosto oraz osobny do prawo skrętu. Widać również rozmieszczenie przystanków.

Skrzyżowanie z ul. Kilińskiego

Po przebudowie będzie zdecydowanie mniej miejsc parkingowych. Szczególnie w rejonie Starego Rynku. Auta nie staną już wzdłuż ul. Warszawskiej.
–  Nie jestem dostawca miejsc parkingowych – powiedział prezydent na uwagi jednego z mieszkańców.
Ratunkiem może być jednak parkowanie aut wzdłuż ulic: Sobieskiego i Stary Rynek (pomiędzy kościołem a placem z pomnikiem), bowiem te będą jednokierunkowe.

Wiemy również, że nie zostanie wyremontowana pętla na Dużym Skręcie. Jest problem z pozyskaniem tego terenu. Na tym przystanku stanie wiata dla rowerów.

Poruszony został nawet temat ronda na skrzyżowaniu Warszawskiej z Nawrockiego i Sikorskiego. Są narysowane plany, ale nie padły konkrety co do decyzji o jego budowie.

Zmiany czekają też mieszkańców Ksawerowa. Przy okazji przebudowy linii tramwajowej powstanie chodnik po zachodniej stronie ulicy Łódzkiej na odcinku od ul. Bema do ul. Jana Pawła II. Będą też dwie dodatkowe sygnalizacje świetlne na ul. Łódzkiej – przy skrzyżowaniu z ul. Sienkiewicza oraz Mały Skręt.

Według przewidywań wykonawcy, roboty w centrum miasta mogą zacząć się wiosną 2020 roku. Remont będzie prowadzony etapami, bowiem wykonawca planuje sukcesywnie dzielić prace na 18 do 25 odcinków (tyle ma być pozwoleń na budowę). Remont musi zakończyć się we wrześniu 2021 roku, czyli po dwóch latach od podpisania umowy.
REKLAMA
Subskrybuj
Powiadom o
33 komentarzy
najstarszy
najnowszy
Inline Feedbacks
View all comments

Szkoda, że pozostaną mijanki. Raczej się od takich rozwiązań odchodzi.

Przy tym natężeniu ruchu to bez znaczenia. Wykonawca mówił na spotkaniu o wprowadzeniu automatycznego zabezpieczenia przed wjazdem dwóch składów na jedną mijankę

Ale to usztywnia rozkład jazdy. Teraz tramwaje jadą wolniej i mijają się w określonym miejscu. Po remoncie przyśpieszą (chyba przyśpieszą..:) i zaczną się kłopoty z ułożeniem rozkładu jazdy. Oczywiście jak tramwaj będzie raz na godzinę to nie ma to znaczenia. Ale jak się opóźni to będzie czekał na mijance. Teraz też są światła blokujące wjazd na zajęty odcinek. Pięćdziesiąt lat temu planowano likwidację jednego toru aby upłynnić ruch bo mijanki utrudniały znacznie punktualność 41 i teraz mimo, że jest miejsce na drugi tor, to nadal będą mijanki. Lepiej byłoby zlikwidować tramwaj, poszerzyć jezdnie do 2 pasów w każdą stronę i… Czytaj więcej »

Przecież już obecnie odcinki jednotorowe są zabezpieczone sygnalizacją wzbudzaną przez pantograf…
Mimo odcinków jednotorowych tramwaj będzie mógł kursować nawet co 10 minut (co nie będzie mieć miejsca), więc dobudowa drugiego toru nie jest priorytetem.

A jak będzie wyglądała sytuacja kiedy jak zwykle tramwaj się zepsuje?

Albo spóźni i będzie czekał (powiększając spóźnienie) na wolny tor.

Cóż trzeba będzie czekać do 1,5 godziny na komunikację zastępczą.

Niekoniecznie się odchodzi. Zwiększyłoby to tylko koszt inwestycji, i przy przewidywanej częstotliwości kursowania tramwaju nie jest potrzebne.
Tramwaj jeździł kiedyś po Pabianicach co 5-6 minut (na przemian 41 i 41bis) po obecnym układzie torów.
Do Łodzi będzie można jeździć nawet co 10 minut (a czego nie sprawdzałem, może nawet co 8…, więc 3x częściej niż teraz).

Kiedyś przed laty tramwaj jeździł co 11 ( w innym rozkładzie w innych latach co 12 min.) i były wtedy kłopoty z mijankami na Ksawerowie. Ciągłe oczekiwanie na tramwaj z przeciwka (czasami następny doganiał) i wymuszaniem pierwszeństwa na mijance. W Pabianicach odcinki jednotorowe były i są krótkie i nie utrudniały zbytnio kursowania tramwaju 41/41/bis. Po remoncie tramwaje przyśpieszą przejazd (mam nadzieję) i trzeba tak ułożyć rozkład aby mijanie wypadło w tych samych miejscach co teraz. A to usztywnia rozkład. A może w ogóle cała trasę zrobić jednotorową, będzie znacznie taniej. Wystarczy wtedy jeden skład, który obleci cała trasę dookoła w… Czytaj więcej »

A jak będzie wyglądać skrzyżowanie Warszawska – NAWROCKIEGO – Sikorskiego?

Na tym skrzyżowaniu na czas remontu tramwaju + remont Warszawskiej od Dużego Skrętu do granic miasta winna był ustawiona tymczasowa sygnalizacja świetlna, bo pracujący w Łodzi i jadący obecnie Myśliwską -Warszawską zakorkują to skrzyżowanie.

tak na dzień dobry pierwsza uwaga na gorąco po przeczytaniu artykułu,
skrzyżowanie Kilińskiego , Św. Jana i Zamkowej: jeden wspólny pas do skrętu w lewo i oddzielny do skrętu w prawo ( w obu kierunkach to samo ) – bez sensu , zakorkują miasto

Dokładnie. Dobrym przykładem jest Kilińskiego-Grota! Kiedy ktoś skręca w lewo to reszta za nim czeka ( a tak naprawdę łamiąc przepisy z prawego wali na wprost) Na zamkowej prawoskręt powinien być wraz z jazdą na wprost. Skręcający w prawo robią to szybko i bezkolizyjnie nie blokując aut za sobą.
Poruszałem tę kwestię w pierwszych postach jakie tu były odnośnie planu…. widzę że uparcie lecą swoje…
PS. Skoro prezydent nie jest dostawcą miejsc parkingowych to niech przed swoją jednostką je zlikwiduje. Durne gadanie!

A jeszcze – tak jak na łaskiej z torową będą się dwaj lewo skręcający zastanawiać czy mijać się wzajemnie przed czy za sobą 🙂 gdyż wysepki tramwajowe skutecznie „wydłużają” dojazd do skrętu w lewo

Przecież pas do skrętu w lewo razem z pasem do jazdy na wprost będzie tylko w stronę ul Warszawskiej i tylko chyba dlatego że pojazdów skręcających w lewo w św Jana jest bardzo mało więc nie będzie problemu. Jeśli zrobiłbyś tak jak piszesz to zauważ że skracając w prawo pojazdy muszą przepuścić pieszych i wtedy stoją wszyscy i Ci co skracają i Ci co jadą na wprost. Chyba tym się sugerował projektant i dla Tego to będzie lepsze rozwiązanie ale zobaczymy jak już wszystko będzie oddane do użytku oby tylko jeszcze synchronizacji świateł nikt nie sp…….. Pozdrawiam wszystkich Pabianiczan.

Kilińskiego – Grota-Roweckiego powinna być przebudowana w rondo. Pełnoprawne rondo, jak to jest na Konstantynowskiej i Juszczakiewicza na Brusie, a nie protezy w stylu Maratońska – Popiełuszki czy Krakowska – Złotno.

100% popieram! Niech ktoś coś z tym zrobi! To będzie masakra (i tak będzie z tego co widze i po remoncie trzeba będzie omijać Zamkowa) ale naprawdę, jak ktoś z włodarzy to czyta to niech zainterweniuje. Proszą mieszkańcy 🙂

Wszystko zależy od tego jaką będzie synchronizacja świateł jeśli zielone będzie dla kierunku na wprost i zarazem dla skrętu w lewo a z przeciwnej strony będzie czerwone dla obu kierunków to wszyscy przyjadą bez problemu. Nie ma tu nic napisane jaką ta synchronizacja będzie a moim zdaniem to jest najważniejsze. Pozdrawiam wszystkich Pabianiczan.

Przecież to będzie dramat. Jak można zaprojektować jeden pas dla lewoskrętu i jazdy na wprost. Korki będą tworzyć się jeszcze przed zamkiem. Wystarczy że jedno auto będzie skręcać w Kilińskiego z Zamkowej i będzie przepuszczać tych co jadą od strony Zielonej Górki. Z Kilińskiego w lewo w Zamkową ta sama sytuacja. Gratuluję pomysłu pseudo projektantowi. Na tym skrzyżowaniu tylko osobne pasy do lewoskrętu wchodzą w grę. To co nam zaprezentowali, to debilizm w czystej postaci ludzi nie znających realiów miasta i natężenia ruchu.

Tym bardziej, że teraz skręcając z Kilińskiego w Zamkową w lewo w kier. Zielonej Górki, kierowcy ustawiają się w trzech pasach (mimo braku malowania) bo jest miejsce

Widzę zakorkowane miasto. Trzeba będzie zlikwidować lewoskręty.

Czyli teraz na zamkowej -warszawskiej jest spore natężenie ruchu
jeżdżą też ciężkie ciężarówki
A po zmianach
zamkowa bedzie zakorkowana
Pełno spowalniaczy i wysepek
Pośrodku tramwaj
I wąski asfat dla aut
Czy tak ?

Dokładnie tak. zamkowa będzie reprezentacyjna jak piotrkowska w łodzi. Deptak, rowery, zero aut i puste witryny po sklepach przysłonięte kwietnikami. Z okien będziemy obserwować spacerujących szczęśliwych tubylców podziwiających ekologiczne autobusy. Główny ruch tranzytowy z zamkowej przekierujemy na moniuszki!

Gdyby swego czasu zrealizowano projekt Myśliwskiej bis (al. Solidarności), dalej istniejącą Jankego-Świetlickiego, Wodną poprzez Hermanów, koło szpitala i dalej 15 Pułku piechoty aż do Łaskiej, byłaby alternatywa w kierunku szpitala, dworca PKP i os. Piaski.

A mnie szokuje wypowiedź prezydenta: „Nie jestem dostawca miejsc parkingowych – powiedział prezydent na uwagi jednego z mieszkańców.”
Ehhhhhhhhhhhhhhh

Przecież na Kilińskiego można upchnąć nawet trzy pasy. Jeśli kierowcy fajnie się ustawiają to lecą z trzech „pasów ” .
Debil to projektował i tyle w temacie!

Czy ma ktoś więcej zdjęć map przebudowy torowiska, a może jest to gdzieś zamieszczone w internecie ?

Tyle miejsca by zrobić normalną drogę rowerową nawet z dwóch stron a oni nadal się bawią w ciągi rowerowo-piesze. Można by zrobić rozwiązanie typu co w linkach poniżej tego unikając martwych stref w lusterkach (martwa strefa jest np skręcając w prawo z ul. Zamkowej w ul. Kilińskiego): http://bractworowerowe.ats.pl/wp/wp-content/uploads/2019/06/roterdam.jpg
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR0arwJxne6UQxA6lRfOqaKWDSmSgrkmbSws3tm54S6ERv3ft80
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSN42a2ZX1trRZzB7k6n8sBfwdSojCc4zpGYIR16_2VnbwVKQLY
comment image
comment image
http://www.nycbikemaps.com/wp-content/uploads/2008/03/east-91st-street-bike-lane.JPG
Gwarantuje że przy takim rozwiązaniu nie spotkacie rowerzysty nie jadącego drogą rowerową jeżeli zachowacie ciągłość, nie będzie krawężników i chodzących pieszych. Jak chcecie więcej linków z Polski to nie ma problemu.

A jak słyszałem żeby tramwaje zastąpic trolejbusem
To ze drogo
że trzeba przebudowywac
ze korki .
Teraz widzę ze chyba z tego tramwaju
nic dobrego nie będzie .
Pamiętam jak zrobili przebudowę przy echo
Wysepke i postój taksówek =
Zwezenie korki i lamanie przepisow przez taxi które nagminnie zawracaja .
Ulica będzie ładna do spacerowania w niedzielę

Szkoda, że w Ksawerowie nie planują wybudowania ścieżki rowerowej 🙁

Do tej pory wiedziałem że w każdy Polak to najlepiej zna się na ekonomi, medycynie i polityce a dzisiaj ,że Pabianiczanie dodatkowo na organizacji komunikacji miejskiej A serio bardzo dobre zmiany już dawno na zachodzie odkryli że spowolnienie ruchu samochodów po ulicach upłynnia go i jest bezpieczniej. Widać że wielu z wypowiadających nie bywało w cywilizowanych krajach na zachód od Odry lub północ tam w centrach miast jest ograniczenie prędkości do 40 a nawet 30 km. Wreszcie skończy się jazda na tramwajarza i wyścigi kierowców z nadmiarem testosteronu obojga płci, tylko dlaczego tak długo będzie ten remont trwał jak pamiętam… Czytaj więcej »