Strona główna Aktualności Komunikacja Elektryk będzie testowany przez MZK

Elektryk będzie testowany przez MZK

49

MZK Pabianice rozpoczyna testy elektrycznego autobusu marki Solaris Urbino 9 LE electric. Możliwości 9-metrowego elektrobusu będą sprawdzane od 16 do 25 lutego. Pojazd będzie kursował w regularnym ruchu miejskim, głównie na linii A41.

Autobus elektryczny Solaris Urbino 9 LE electric przyjechał do Pabianic w środę wieczorem. Pojazd ma długość 9,3 m, a więc jest krótszy od eksploatowanych w pabianickiej komunikacji miejskiej standardowych 12-metrowych autobusów. Nie emituje spalin, jest cichy i zwrotny.

Elektryczny autobus będzie kursował po Pabianicach do 25 lutego. W dni powszednie będzie testowany na linii A41, a w weekendy także na innych trasach. W sobotę 17 lutego elektrobus pojawi się m.in. na linii 260, w kolejną sobotę (24 lutego) będzie jeździł m.in. na linii 263. W niedziele 18 i 25 lutego pojazd obsłuży wybrane kursy miejskich linii 1, 2, 4, 5 i 6. Szczegółowy wykaz kursów, które będą realizowane elektrobusem, będzie publikowany na stronie internetowej KomunikacjaPabianice.pl. 

Pasażerowie, którzy chcieliby podzielić się swoimi opiniami na temat testowanego pojazdu, mogą je nadsyłać e-mailem na adres komunikacja@um.pabianice.pl. 

Solaris Urbino 9 LE electric to najmłodszy i najmniejszy produkt w bateryjnej ofercie producenta z podpoznańskiego Bolechowa. Na pokładzie znajduje się 27 miejsc siedzących dla pasażerów, a w sumie pojazd może pomieścić do 60 osób. Znajdujący się na pokładzie silnik elektryczny jest zasilany energią pochodzącą z baterii, o pojemności ponad 350 kWh, co według deklaracji producenta pozwala na pokonanie od 220 do 250 km na jednym ładowaniu.

Jak informuje producent, o komfort pracy kierowcy oraz zwiększone bezpieczeństwo dbają nowoczesne systemy wsparcia kierowcy. Zestaw kamer zastępuje tradycyjne lusterka, zainstalowano również system ostrzegający kierowcę o obecności pieszych oraz pojazdów w pobliżu autobusu i w obrębie tzw. „martwych pól”.

Bateryjny Urbino 9 LE electric miał swoją premierę jesienią 2021 roku. Do tej pory pojazd był testowany m.in. w hiszpańskim Alicante oraz w Trójmieście i Inowrocławiu, a ostatnio w Zielonej Górze i Żaganiu.

Pabianice śledzą trendy na rynku pojazdów zeroemisyjnych. Elektryczny Solaris rozpoczyna  serię testów autobusów oferowanych przez różnych producentów. Zebranie doświadczeń oraz opinii umożliwi w przyszłości podjęcie właściwych decyzji. Wznowienie wypłat funduszy europejskich dla Polski pozwoli z kolei na ubieganie się przez miasto o dofinansowanie zakupu takich pojazdów. 

Urząd Miejski rozpoczął prace nad opracowaniem analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych. Przy okazji, zaktualizowany zostanie również Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego.

MZK Pabianice posiada w swojej flocie 32 autobusy marki Solaris, w tym 18 autobusów hybrydowych wyprodukowanych w latach 2018-2019 oraz 14 pojazdów o napędzie konwencjonalnym z lat 2008-2010.

Informacja UM

REKLAMA
Subskrybuj
Powiadom o
49 komentarzy
najstarszy
najnowszy
Inline Feedbacks
View all comments

Przy okazji elektryka to mam pytanie do Mirków siedzących w temacie. Jak były mrozy to mi tesla nie odpalała. Ciągałem ją pół godziny po parkingu i nawet nie kichnęła. Pytam więc może mi ktoś pomoże. Najlepiej z jakiego biegu, na pych , odpalać elektryka?

Oczywiście, że na wstecznym. Tacy ignoranci techniczni powinni jeździć rowerami. Koła też nie umiesz zmienić?

Poczekaj , nie obrażaj ignorantów, zapytaj się czy wie co to koło i czy wie że jest okrągłe a nie kwadratowe.

Po tym ciągania przez pół godziny Tesli po parkingu, to kiedy się obudziłeś?😂

To chyba oczywiste, że elektryka nie odpala się na pych tylko z kabli.
Kabel 230V podłączą się z gniazdka elektrycznego do gniazdka zapalniczki samochodowej. Można samemu dorobić taką przejściówkę, żeby za oryginał Tesli nie płacić.

z gniazdka 230V bezpośrednio kablem do zapalniczki, ok. Ale niebieskim do plusa czy minusa?

Zółto-zielonym do fazy. Wtedy obojętne, którym do plusa. Uczcie się, bo wiecznie nie będę wam dupy ratował.

Bardzo dziękuję za pomoc. Sprawdzę dziś do południa i zaraz dam znać czy pomogło.

Chyba nie pomogło, bo jakiś warsztat w Woli Zaradz. spłonął… 😀

Efekt będzie elektryzujący.

Na pewno się zapali i zdepopuluje, ale tylko zaszczepionych.

To później. Najprzód policzą ilość pasażerów dzięki chipom od Gatesa.

A mówiłem żeby się nie szczepić. Teraz ci niezaszczypawkowani będą mogli jeździć za darmo, bo są niepoliczalni.

Zacznijcie kierowcą płacić a nie za najniższe krajowe srają po krzakach

Jeżdżą jakby wozili ziemniaki a nią ludzi, to i pensje mają małe a to że srają i leją po krzakach, to nie od pensji zależy, tylko od wychowania i kultury.

Chwila, komunikacja miejska to nie luksus.. w cywilizowanych krajach jeździ się autem. Człowiek unika ścisku i trzepania się z powodu braku miejsc siedzących. Wystarczy wsiąść jak normalny człowiek do auta i odpuścić sobie wyjazdu komunikacja ziemniaczaną.

A jedz sobie do tej Rosji. Nikt cię tu nie trzyma na siłę.

Chyba problemy z czytaniem ze zrozumieniem.. gdzie napisałem o Rosji ? Chyba, że Panu ten kraj jest bliski.. to rozumiem.Pana prywatny wybór.

„w cywilizowanych krajach jeździ się autem” Jakie kraje miałeś na myśli?

Rosja jest cywilizowanym krajem. Był Lech, Czech i Rus – ten udał się na wschód

cywilizowane,czyli poza komunistyczną unią…

A tak konkretnie?

Widzę, że fisiowo przenosi się też do Pabianic….

Dziękuję, postoję

ja to nawet w pracy nawet herbatę z prądem piję

Czy przypadkiem TESTOWANIE tego na ludziach nie łamie norm prawnych i moralnych?

Stop segregacji komunikacyjnej. Stop eksperymentom komunikacyjnym.

I bardzo dobrze, że jest taki pojazd. Można zobaczyć jak wygląda obłożenie w nim na mniej popularnych trasach, gdzie nie wypada puszczać dużego, zużywającego więcej energii Solarisa 12. Kiedyś w Pabianicach służyły małe Jelcze M081MB „Vero” (były trzy sztuki), to były słabe technicznie pojazdy (zbudowane na bazie wozu dostawczego), mały Solaris jest natomiast od podstaw zbudowany jako autobus, przez co można zakładać, że jest wygodniejszy.

Niestety, zgodnie z wymogami Unii Europejskim, elektromobilność będzie wymogiem już za kilka lat, przez co chcemy czy nie, następne zakupy za Solarisy z 2008 roku będą ukierunkowane na wozy elektryczne.

miejmy nadzieje,ze predzej unia sie rozp…..

Najlepsze jest to, że zimą takie elektryki muszą być odholowywane do bazy przez normalne spalinowe pojazdy bo nie są w stanie same wrócić pod gniazdko.

Absurdem pozostaje, że zimą pojazdy takie nie są w stanie ogrzać przestrzeni pasażerskiej, zatem ogrzewa się ją… agregatem spalinowym, który pięknie kopci. 😉

A holowanie holowaniem – wszakże od czegoś leciwy Ikarus na bazie MZK jest… Może będzie miał w końcu więcej pracy! 😀

Czy przedłużacze zostały zakupione?

Przynajmniej będzie cicho ,dawno już powinny takie jeździć a nie tramwaj było modernizować …ostatnio szedłem przez miasto na spacer ,jechał tramwaj ! O mamo ! Miało być ciszej a jest tak glośno że gdybym mieszkał w centrum to już bym nie mieszkał ,jakiś dramat ,nie dość że znaków ,barierek,wysepek nastawiane to hałas straszliwy ,gdzie ta cisza P.Prezedencie ?!
Jak to moja babcia mówi coś Pan robi bo robi ale bez ładu i składu ,bez głębszego przemyślenia o funkcjonalności .

Nie było by remontu, to na starej kostce na ulicy Zamkowej na pewno było ciszej. :-]

Krok we właściwym kierunku i w końcu jakiś postęp w komunikacji miejskiej. Mam nadzieję, że wkrótce wszystkie autobusy miejskie będą elektryczne – warto starać się o czyste powietrze.

Czas to się starać unikać ścisku i stania w czymś co tylko nazywa się transportem publicznym, a powinno nazywać się katownią dla pasażera.

kolejny fan religii klimatycznej?

akumulatory w dachu – środek ciężkości lekko podwyższony, proponuję sprawdzić jego zachowanie na winklu przy śniegu i lodzie

Akumulatory są pod podwyższona podłogą w tylnej części , na dachu to pompa ciepła i klima

Trendy trendami ale są chyba inne ważniejsze wydatki: krzywe chodniki, dziury w drogach jak kratery na księżycu, nie wspominając o brudnych ulicach i zapuszczonych kamienicach… Warto poczytać co się dzieje z elektrykami w Krakowie

Również jestem przeciwnikiem tej technologii, która raczkuje i jest nam narzucona, a z oszczędnościami przyrodniczymi ma średnio co wspólnego.

Obserwuję te ogromne autobusy kursujace po naszym terenie miasta i gminy. Nawet w newralgicznych godzinach są wykorzystane w około 50 procentach w mieście a tymi w gminie jeździ jednorazowo kilka osob. A paliwo kosztuje

Były Hybrydy ,Tramwaj teraz elektryki ,za chwilę założą koła do Łodzi że szkutni …
Panie Prezydencie jestem za ekologia ale co jeszcze ?! To są Pabianice a nie metropolia ,pieniedzy brak brak a Pana pomysły, inwestycje to jakaś pomyłka! Po co ta szkutnia,głośny tramwaj ,do tego kto te trakcje kiedyś będzie naprawiał, za co ? Do tego jesteśmy przez ten tramwaj uzależnieni od Łodzi!
Spełniać marzenia do na swoim podwórku w domu a nie w mieście.

Za moment zakup innego jak elektrycznego autobusu (spalinowego, a nie wiem, czy już teraz to nie obowiązuje) będzie zabroniony, więc… To nie Prezydent, a Unia narzuca standardy. Niestety.

unia narzuca standardy?.to moze trzeba wyjsc z tej unii?
to ze jestesmu w d….to jeszcze nic,najgorsze,ze zaczynamy sie w niej urzadzac

Krzysiu, niejeden już raz w swoich komentarzach dałeś dowód na to, że chciałbyś, aby Polska nadal należała do RWPG.

Last edited 2 miesięcy temu by 5G EWG

autobusy powinny kursować podczas mrozów, opadów śniegu i deszczów. W pozostałe dni niech ludzie korzystają z rowerów miejskich!

religia klimatyczna zawitala do pabianic?jest do utopienia troche grosza?

Nie emituje spalin ? Czy aby na pewno ?