Strona główna Aktualności Komunikacja Wożą nas od dwóch lat. Razem przejechały 200 tysięcy kilometrów

Wożą nas od dwóch lat. Razem przejechały 200 tysięcy kilometrów

9
Miały być oszczędności oraz większy komfort podróżowania. I są. Wczoraj minęły dokładnie dwa lata, odkąd na nasze ulice wyjechały pierwsze autobusy hybrydowe – Solarisy. 

W ocenie Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego zakup osiemnastu nowych pojazdów był potrzebną i trafioną inwestycją, bo sprawują się dobrze.

Ten o numerze 851, z napisem „Miło Cię widzieć”, przejechał 92 tys. 978 kilometrów. Na liczniku drugiego, mającego numer 852 i napis „Uwielbiam to miasto”, jest ich o ponad 13 tys. więcej, a dokładnie 106 tys. 152.

– Obydwoma autobusami jeżdżą wszyscy kierowcy, a one same kursują zarówno po ulicach Pabianic, jak i po gminach, z którymi miasto ma podpisane umowy na przewóz pasażerów – mówi Danuta Muszczak, kierownik działu eksploatacji w MZK.

W ciągu dwóch lat żaden z pojazdów nie miał bardzo poważnej awarii, niemniej drobniejsze się zdarzały. W „851” nie włączała się klimatyzacja (w określonej temperaturze powinna automatycznie), był problem z rozmytym obrazem z umieszczonej na zewnątrz kamery i pękniętą boczną szybą, gdy uderzył w nią kamień spod kosiarki, (autobus jechał ulicą, wzdłuż której trwało koszenie trawy). Zacinające się drzwi, gasnący wyświetlacz numeru linii, awaria ogrzewania – między innymi takie „niespodzianki” pojawiły się w „852”. Nie wpłynęło to jednak na ogólną ocenę autobusów.

– Pasażerowie są zadowoleni, kierowcy również – dodaje Danuta Muszczak.

Solarisy spalają około 30 litrów paliwa na 100 kilometrów, czyli około 5 litrów mniej niż zwykłe autobusy. Oznacza to, że jeden autobus przez 2 lata eksploatacji generuje około 20 tysięcy złotych oszczędności na paliwie.

Po Pabianicach jeździ 18 autobusów hybrydowych. Pojazdy były sukcesywnie dostarczone przez firmę Solaris od października 2018 do maja 2019 roku. Cena jednego autobusu (Solaris Urbino) to 1 mln 881 tys. 900 zł. Zakup był w 85% finansowany ze środków zewnętrznych.

REKLAMA
Subskrybuj
Powiadom o
9 komentarzy
najstarszy
najnowszy
Inline Feedbacks
View all comments

Ciekawie wyliczone te oszczędności a różnica w zakupie między hybrydą a zwykłym jaka pewnie z pół miliona.

Tylko, że na „zwykły” nie dostalibyśmy dofinansowania.

Ale użytkownik Seb słusznie zauważył. To jest podobnie jak z autami elektrycznymi. Sama ekologia i niskie koszty. Nikt jednak nie bierze pod uwagę, że utylizacja baterii jest ciężką sprawą, że auta wybuchają i że kończą się surowce na akumulatory. Patrzmy globalnie nie krótkowzrocznie.

Przyznam, że spodziewałem się większych oszczędności na paliwie, bo te wynoszą kilkanaście procent.

Skoda tylko, że MZK nie zostawiło dla potomnych pamiątki w postaci Ikarusa 260, Jelcza PR120. Szansa na to była. Chodź mi by się jeszcze marzył ogórek.

Autosan na luzie z górki pali 8 litrów, i xo? Można?

Last edited 1 miesiąc temu by Mihał

Bardzo tendencyjnie napisany artykuł… Opisane awarie w 2 autobusach z 18, a czy przypadkiem w kilku pozostałych nie było problemów i to poważnych?

Opisaliśmy 2 pierwsze autobusy, które wyjechały na miasto. Proszę czytać ze zrozumieniem.