Strona główna Styl życia Szkolenia i kursy dla pracowników – dlaczego warto postawić na ich rozwój?

Szkolenia i kursy dla pracowników – dlaczego warto postawić na ich rozwój?

0
Szkolenia pracownicze to dziedzina, która przez wielu przedsiębiorców jest traktowana po macoszemu. Niektórzy uważają, że szkoda gotówki na szkolenie pracowników, ale to błąd. W dzisiejszym artykule spróbujemy wyjaśnić dlaczego warto inwestować w kompetencje swoich pracowników.

Nowe umiejętności i wiedza w cenie

Wysłanie pracownika na szkolenie wiąże się z kosztami, ale przynosi korzyść w postaci wyposażenia go w nowe umiejętności. Na szkoleniach  można poznać teoretyczną (i aktualną!) wiedzę z danej dziedziny, ale czasami także ją przećwiczyć na wielu przykładach, które potem można bezpośrednio przenieść do sytuacji w firmie. Dzięki temu zyskujemy. W trakcie szkolenia pracownik ma także szansę na zadawanie pytań odnoszących się bezpośrednio do tego, co dzieje się w firmie, więc mamy okazję na poznanie stanowiska specjalistów. Dodatkowo pracownicy często przywożą ze szkoleń materiały, które mogą stanowić podstawę do poszerzenia wiedzy dla pozostałych.

Odpowiedź na wymówki

Pracodawcy często nie chcą wysyłać swoich podwładnych na szkolenia ze względu na brak środków. Nie jest to jednak wymówka, której nie można złamać. Warto skorzystać bowiem z dofinansowania – np. dzięki projektom z UE, Bazy Usług Rozwojowych czy z Krajowego Funduszu Szkoleniowego. Kolejne argumentem przeciw szkoleniom to brak czasu i ryzyko odejścia pracownika po kursie. Czasami jednak warto danej osobie zaufać i na choćby jeden dzień przenieść jej obowiązki na innych pracowników, aby umożliwić poszerzanie wiedzy. Kompetentny pracownik to korzyść dla całego zespołu.

Dodatkowo ciekawą alternatywą dla spotkań integracyjnych w ramach działu będzie organizacja wspólnego szkolenia. Dzięki dofinansowaniu koszty takiego przedsięwzięcia mogą się zamknąć w kwocie, jaką pracodawca przeznaczyłby na catering i inne atrakcje. Wśród niektórych osób panuje przekonanie o niskiej skuteczności kursów i szkoleń. Aby ustrzec się przed wydawaniem pieniędzy na darmo i i marnowaniem czasu, który pracownik mógłby poświęcić na pracę, warto wybrać rzetelną firmę i zadbać o ocenę skuteczności szkolenia. Więcej na ten temat pod linkiem: https://www.edukey.pl/blog/ocena-skutecznosci-szkolenia/.

Szkolenia zwiększają kompetencję

Wybierając szkolenie dla pracownika należy zastanowić się czy chcemy wyposażyć go w wiedzę czy też w umiejętności. Kompetencje twarde to specjalistyczne umiejętności potrzebne do pracy na danym stanowisku. Przykładem szkoleń rozwijających tego typu kompetencje będzie kurs MS Excel w Łodzi od Edukey. Poznając program pracownik uczy się jak go sprawnie obsługiwać i nabywa wiedzę na temat możliwości jego wykorzystania w praktyce. Innym przykładem szkolenia rozwijającego kompetencje twarde będzie kurs podstaw księgowości i fakturowania. Uczestnik takich spotkań również nabywa wiedzę.

Kompetencje twarde nie są jednak wszystkim, co można rozwijać w pracownikach poprzez szkolenia. Po drugiej stronie medalu znajdują się tzw. kompetencje miękkie, do których zaliczymy umiejętności społeczne, rozwiązywanie konfliktów, pracę w grupie, asertywność czy motywowanie. Tego typu kwalifikacje są ściśle związane z psychologią i wymagają nie tyle nauki z książek, co wyćwiczenia i wyuczenia się pewnych mechanizmów oraz pracę nad sobą.

Pewniejsze zatrudnienie i nagroda

Niebywałą korzyścią dla pracownika z udziału w szkoleniu jest to, że zyskuje on poczucie stałości zatrudnienia. Normalne jest to, że gdybyśmy jako prezes firmy chcieli zwolnić Kowalskiego to nie inwestowalibyśmy w jego kompetencje. Udział w szkoleniu daje pracownikowi poczucie, że pracodawca nie ma wobec niego planów co do zwolnienia i chce, aby dana osoba się rozwijała. Szkolenie może być potraktowane przez pracownika jako nagroda za jego wysiłki i wkład w pracę. Takie benefity mogą budować lojalność wobec pracodawcy. Dodatkowo gwarantem lojalności może być zapis w regulaminie szkoleń określający kwotę za szkolenie, od której od pracownika uczestniczącego w kursie wymagane jest pozostanie w stosunku zatrudnienia przez odpowiedni czas.

Forma zależna od preferencji, a uczestników wciąż za mało…

Form szkoleń jest wiele i często są one ściśle zależne od zakresu. Popularnym rodzajem szkolenia jest wykład polegający na prezentowaniu przez prowadzącego wiedzy i przedstawieniu materiałów szkoleniowych. Alternatywą dla takich szkoleń są warsztaty, które zazwyczaj bardziej angażują osoby uczestniczące w szkoleniu i są bardziej praktyczne. Szkolenie może mieć też postać kursu – stacjonarnego lub internetowego. Mimo tego, że wiele kursów i szkoleń jest obecnie dostępnych na rynku, statystyki pokazują, że Polacy niewiele się uczą.

Dane Eurostatu za 2016 jasno wykazały, że jedynie 25% Polaków w ciągu ostatnich 12 miesięcy uczestniczyło w jakiejkolwiek formie edukacji czy szkoleń. Dla porównania w tym samym czasie szkoliło się aż 69% Szwajcarów (najlepsi w Europie), 55,7% Węgrów i 54% Irlandczyków. Bez poprawienia tych wskaźników, nasz dystans ekonomiczny do tych krajów będzie się pogłębiał, bo polskie firmy nie będą w stanie konkurować z lepiej wykształconymi (a przez to wydajniejszymi) pracownikami z innych krajów.

Wymienione wyżej dane można znaleźć pod linkiem: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Adult_learning_statistics_-_characteristics_of_education_and_training. Zainwestujmy w pracowników, aby nie tylko poprawić statystyki, ale też faktycznie zwiększyć ich kompetencje.

REKLAMA

Dodaj komentarz

1600
  Subskrybuj  
Powiadom o