Jeśli zapowiedzi i plany inwestycyjne zostaną zrealizowane, to nasze miasto diametralnie zmieni swoje oblicze.

Wszystkie zapowiadane inwestycje zarówno te samorządowe, rządowe jak i prywatne mają wartość przeszło 300 mln złotych.

Pabianice komunikacją ruszą

To właśnie na transport publiczny przeznaczone zostaną największe środki finansowe. Największy i najdroższy projekt to przebudowa linii tramwajowej 41 do granicy z Łodzią. Przedsięwzięcie za 146 mln złotych obejmie m.in. przebudowę infrastruktury (sieć trakcyjna, torowisko, ulice Warszawską i Zamkową itd.), przystanków tramwajowych, peronów, pętli przy ul. Wiejskiej, skrzyżowań oraz budowę parkingu rowerowego w rejonie Dużego Skrętu. Przewidywany termin zakończenia to trzeci kwartał 2020 roku.

Kolejne 70 mln złotych wydane zostanie na tzw. projekt komunikacyjny.

Projekt obejmuje m.in. zakup 18 klimatyzowanych niskoemisyjnych autobusów (już ogłoszono przetarg), gruntowną modernizację infrastruktury komunikacyjnej i budowę 14,6 km dróg dla rowerów z infrastrukturą towarzyszącą.

Zakłada m.in. modernizację stacji obsługi pojazdów w zajezdni autobusowej przy ul. Lutomierskiej, budowę dworca autobusowego na pętli Waltera-Jankego oraz nowych przystanków, dostosowanie wybranych peronów przystankowych do potrzeb osób niepełnosprawnych, budowę nowej krańcówki dla autobusów na ul. Podmiejskiej, zakup i instalację tablic dynamicznej informacji pasażerskiej; zakup i montaż biletomatów stacjonarnych i biletomatów mobilnych. Okres realizacji projektu przewidziany jest od III kwartału 2017 do I kwartału 2020 roku.

Volvo – to jeden z testowanych autobusów

Ale to nie wszystkie udogodnienia dla podróżnych. W marcu PKP PLK podpisało umowę na modernizację infrastruktury kolejowej na trasie Zduńska Wola – Łódź. W ramach inwestycji przebudowane zostaną perony na pabianickim dworcu. Będą przejścia podziemne z windami, nowe wiaty, ławki i oświetlenie. Na opisywanej trasie przebudowanych i wyremontowanych zostanie m.in. 5 wiaduktów i 12 mostów kolejowych oraz kładki dla pieszych. Wymienionych zostanie 42 km linii kolejowej i sieć trakcyjna. Płynność ruchu pasażerskiego i towarowego zapewnią nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Poziom bezpieczeństwa podróży oraz bezpieczniejsze przejazdy przez tory zapewni przebudowa 35 przejazdów kolejowo-drogowych. Dodatkowo na 13 z nich zamontowane zostaną urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.

Łatwiej będą też mieli rowerzyści. Oprócz wybudowania wspomnianych 14 kilometrów dróg rowerowych w Pabianicach zainstalowany zostanie rower publiczny. Szacunkowa wartość projektu to 1 mln 435 tys złotych, ale Pabianice ubiegały się o dofinansowanie na poziomie 85%. Wkład własny szacowany jest więc na około 215 tysięcy złotych. Natomiast miesięczny koszt utrzymania to 15 tysięcy złotych przez 8 miesięcy w roku. Okres kontraktu szacowany jest na 6 lat. Będziemy mieli 14 stacji rowerowych.

Coś dla ciała i ducha

Potężny zastrzyk gotówki otrzyma Szpitalny Oddział Ratunkowy. Z Ministerstwa Zdrowia wpłynie do nas 6 mln 300 tys. złotych. Pabianickie Centrum Medyczne dołoży milion i za te pieniądze zmodernizowany zostanie SOR, gdzie zakupiony zostanie również nowy sprzęt medyczny (5,7 mln) i wybudowane lądowisko dla śmigłowców LPR (1,3 mln). Reszta pieniędzy przeznaczona będzie na sporządzenie dokumentacji.

Kolejne miliony pójdą również na upiększanie terenów rekreacyjnych. W budżecie zabezpieczone jest już 1,5 mln złotych na rewitalizację Bulwarów. Możliwe, że kwota ta się zwiększy. Rewitalizacja zakłada budowę ciągów pieszych i rowerowych oraz oświetlenia, miejsc rekreacyjnych (place zabaw i siłownia), tężnię (dodatkowe 200 tys. zł z BO). W koncepcji uwzględniono montaż nowych ławek, koszy na śmieci, stojaków rowerowych. Docelowo Bulwary ma monitorować 8 kamer. Prace powinny rozpocząć się wiosną 2018 roku.

Dalszy rozwój czeka ośrodek Lewityn. Aktualnie Pabianice starają się o 2,5 mln zł dofinansowania na rozwój infrastruktury.

„Turystyczne zagospodarowanie terenów rekreacyjnych Lewityna” to inwestycja, która zakłada m.in. budowę parku wodnego.

– Powstałby w miejscu, gdzie teraz mieści się „Turkus” (na parterze budynku znajdują się magazyny sprzętu MOSiR-u – przyp. red.). Restauracja jest przewidziana do wyburzenia. Park wodny z pewnością stałby się ogromną atrakcją Lewityna – mówi Krzysztof Rąkowski z Zakładu Wodociągów i Kanalizacji, spółki, która w imieniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji złożyła wniosek o dofinansowanie projektu.

Ponadto na Lewitynie zostały zaplanowane dwa tarasy wypoczynkowe, nowe ścieżki oraz pumptrack, czyli specjalny tor do jazdy na rowerze, na którym można nabierać prędkości i jeździć w kółko bez pedałowania. Zaplanowana jest też budowa szkutni.

Duże zainteresowanie budzi prywatna inwestycja planowana przy ul. Grobelnej. Powstanie tam centrum handlowo – rozrywkowe Tkalnia. Docelowo na powierzchni 14 tysięcy metrów kwadratowych ma się znaleźć około 40 sklepów, wśród nich Media Expert, Martes Sport, Hebe, CCC, Smyk, Empik, Pepco i KiK. Sieć Helios zainstaluje tu swoje kino z czterema salami. Do dyspozycji klientów będzie 230 miejsc parkingowych. Otwarcie obiektu zaplanowano na przełomie 2018 i 2019 roku.

Dodatkowo pod koniec przyszłego roku zakończony zostanie projekt termomodernizacji jedenastu budynków użyteczności publicznej. Obejmuje placówki oświatowe (szkoły, przedszkola i żłobek), a jego wartość to 33 mln złotych. Trwa też gruntowany remont Miejskiego Ośrodka Kultury za ponad 2 mln złotych.

Dodaj komentarz

24 komentarzy do "„Pabianice 2020”"

Powiadom o
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany

I za moment ruszy standardowa rewia komentarzy typu: „znowu tylko zapowiedzi”, „ta, kłamcy” i tak dalej.

Narzekajcie sobie, komentarze są Wasze 😉 Ale nikt nie walczył o dofinansowania, by potem to… olać? Pabianice rwą się do przodu, to widać, a za jakieś dwa, trzy lata będzie ekstra. Wtedy nikt tego nie doceni, „bo będzie”. 😉
Miło się czyta takie newsy!!!!

a potem Romuś weźmie szpadelek i będzie dymał na 3 etaty za nas wszystkich żeby te CUDA utrzymać. Romuś to dobry prosty człowiek.

A Atomuś, jak to Atomuś, ponarzekać tylko lubi. Wszak to niezwykła, wysublimowana osoba. Pracą dla innych się nie kala.

Ktoś cię chyba dawno nie wychłostał ckliwy pędraku z kurzajką na przednim zębie.

Ukraińcy skorzystają bo Polaków już tu dawno nie będzie w tym padole …………….

W 2020 nikogo już tu nie będzie

ta pięknie, pieknie a pod sdh odrapane budki z hot dogami, stare odrapane kamienice.

to jest teren społem niestety miastu nic do tego ;( kogo nie drazni ten okropny brudny na elewacji sdh masakra

tam gdzie budki to miasta, tak samo szalet publiczny teren miasta

Elewacja to pikuś, w środku to dopiero koszmar.

Oby wszystko zrealizowali, bo z naprawde fajnego miasta zrobił się straszny pipidówek.

idą wybory …………

Powinni napisać: „tekst sponsorowany” 🙂

To jest list Mackiewicza do św. Mikołaja? … No ale marzenia czasem się spełniają. 😉

A czemu nie piszecie ze aby pozyskać te 147mln na tramwaj prezydent zadłużył miasto na 100mln?

Pabianickie Centrum Medyczne dołoży milion. A skąd weźmie ? Na szlabanie zarobią ? Nie mają na remont oddziału, nie mają na utrzymanie przychodni na Wileńskiej ale dołożą milion. Reszta na dokumentację ? Czyli ile ? Stojaki na rowery to można zrobić wkopując pomysłodawców pustymi głowami do dołu zamiast pieniądze w błoto wyrzucać. Byle wiocha byle grajdół bez głupawego pompowania mają chodniki drogi i oświetlenie a tu ja pier… sukces, 3 ulice , 5 latarni na krzyż i celebra na cały świat …(!!!) 60tysięcze miasto cieszy się z Wami. Fajnie a za co pensje bierzecie w urzędzie? I koronna fucha wafla… Czytaj więcej »

A propos remontu linii PKP, przydałaby się WRESZCIE (po kilkudziesięciu latach planów) budowa wiaduktu na Lutomierskiej. Ale zapewne to nie nastąpi. A szkoda, bo była szansa dopóki jest jeszcze DK71 i można Gdakę wykorzystać…

Linia kolejowa niech jeździ górą, bo jest wtedy na równi z dworcem (po kiego nam podjazd pod górkę? To nie Zakopianka). Lepszy będzie tunel pod torami, tym samym łatwiej będzie przejechać z Karniszewickiej na Lutomierską bez tej serpentyny.

Wszystko za pożyczone pieniądze pt. Obligacje. Szkoda, że brak jest pomysłów na inwestycje, które dadzą pieniądze miastu albo zmniejszą koszty. Wydawać potrafi każdy ale zarobić jak dotąd nie potrafi żaden prezydent. I żadna rada miejska.

Z pamiętacie piękną wizualizację Lewityna ? Też na zdjęciu był :kosmos” a skończyło się na 10 wywrotkach piasku i wyburzeniu schodów 🙂

Mówiąc zupełnie poważnie, jeśli choćby w 30% to co jest napisane w artykule się sprawdzi to całe szczęście będzie to robił inny prezydent tego miasta.

Widzę,że w temacie PKP, nie ma już mowy w ogóle o przystanku „Pabianice Północ” Wielka szkoda, bo to wielka duża szansa, choć wybrana lokalizacja była dla mnie pomyłką (za młynami a winno być na wysokości Goodmana”)
Przykre, że tak się dzieje, ale znów PKP to firma zarządzana przez ludzi qłacza i spełniają wolę tej watahy!!!

146 mln. tylko po to żeby popatrzeć jak chałupka goni chałupkę.

A te przejścia na perony będą tak samo zalewane jak te w Łodzi pod WAM-ką? (przechodząc z Żeromskiego na Mickiewicza trzeba omijać jeziorko pod schodami, bo rury nie wyrabiają).

wpDiscuz