Strona główna Aktualności Komunikacja Nowe centrum Pabianic za dwa lata. Dzisiaj podpisano umowę

Nowe centrum Pabianic za dwa lata. Dzisiaj podpisano umowę

11
To wyjątkowo ważny dzień dla Pabianic. W Urzędzie Stanu Cywilnego została dzisiaj podpisana umowa na przebudowę linii tramwajowej 41, a faktycznie całego centrum. Z deklaracji wykonawcy wynika, że efekty inwestycji zobaczymy za dwa lata. 

Sala ślubów, w której to nastąpiło, była pełna, bo oprócz samorządowców przyjechali na tę uroczystość wysocy rangą politycy z różnych opcji.

Umowa została zawarta między prezydentem Grzegorzem Mackiewiczem, Adamem Topolskim, wójtem gminy Ksawerów, która jest partnerem projektu „Łódzki Tramwaj Metropolitalny” oraz przedstawicielami spółki Progreg InfraCity – prezesem Rafałem Sącińskim oraz wiceprezesem Pawłem Kudelskim (wykonawcą jest konsorcjum trzech firm; oprócz wspomnianej tworzą je również Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi i „Włodan” z Porszewic). Zawarcie umowy było poprzedzone krótką prezentacją na temat historii tramwaju. Ten zaczął wozić pasażerów w 1901 roku, a więc prawie 120 lat temu.

– To największa inwestycja w historii miasta. Dziś podpisaliśmy umowę opiewającą na 173 mln zł, w zakresie której jest praktycznie budowa od zera nowego torowiska, nowej trakcji, dwóch podstacji, jak również przebudowa całego centrum, ze ścieżkami rowerowymi, z aktywnymi przejściami dla pieszych, z elektroniką sterującą, tablicami informacji pasażerskiej i z inteligentnymi systemami transportowymi – mówił prezydent Grzegorz Mackiewicz. – Pabianice i Łódź to dwa największe miasta aglomeracji łódzkiej, w związku z tym sprawne, szybkie połączenie między nimi jest kluczowe dla rozwoju i Łodzi, i Pabianic, i Ksawerowa.

Przedsięwzięcie będzie zrealizowane w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Ma potrwać dwa lata.

– Zegar dla wykonawcy został właśnie włączony. Mam nadzieję, że za dwadzieścia cztery miesiące spotkamy się w podobnym gronie, w pierwszym tramwaju, który pojedzie tą linią. Osiem miesięcy potrwa etap projektowania, a szesnaście wykonawstwa – mówił Rafał Sąciński, prezes Progreg InfraCity.

Pierwsze roboty – rozbiórkowe – są przewidziane w listopadzie, kolejne – wiosną przyszłego roku.

– Będziemy starali się tak organizować pracę, aby jak najmniej utrudnić życie mieszkańcom, co może okazać się niełatwe… Mam jednak nadzieję, że po efekcie końcowym mieszkańcy wybaczą nam wszystkie trudności, które prawdopodobnie im zgotujemy – dodawał prezes.

Dokładny koszt inwestycji to 173 mln 772 tys. 114 zł, z czego 87 mln 913 tys. 725 zł stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej (pozyskane przez Pabianice i gminę Ksawerów), a 11 mln 800 tys. 500 zł – dotacja z budżetu państwa (o tę postarało się miasto).

Linia tramwajowa 41 jest bardzo popularnym środkiem transportu z Pabianic do Łodzi. Codziennie korzysta z niej około dziewięciu tysięcy osób, a w skali roku ponad dwa miliony.

REKLAMA
Subskrybuj
Powiadom o
11 komentarzy
najstarszy
najnowszy
Inline Feedbacks
View all comments

Oby ta inwestycja miała ręce i nogi. A połączenia do Łodzi już dawno powinny funkcjonować w formie dodatkowych np autobusów, bo to co jest obecnie to kpina.

Brawo!

Z pewnością będą utrudnienia w ruchu nie tylko drogowym, ale warto znieść niedogodności by nasze Miasto było piękniejsze. Bo żeby było ładnie to trzeba zainwestować i wykonać. Samo nic się nie zrobi.

Mam wrażenie, że w UM jest też farma, ale klakierów….

Lepsze ” wrażenie ” klakierów w UM, niż konkretne pisiowych hejterów i trolii na tym Portalu !

Ja nie pracuję w UM ani nie mam tam znajomych a też uważam, że najpierw trzeba rozwalić, żeby zbudować od nowa.
Ale dodatkowo uważam, że „dom towarowy sdhc trzy korony” jest do wyburzenia bo szpeci i jakiegoś super pozytku z niego nie ma!

chyba nie widziałeś tego projektu skrzyżowania przed ESDEHEM? dramat w organizacji ruchu! nie wiem jak na tyle osób z tu obecnych tego problemu nie widzi i poklepuje i podpisuje i zdjęcia do prasy….. masakra będzie na ulicy….

Szkoda tylko że nie ma biletów 10minutowych,bo 40 minutowy bilet to przejazd przez całe Pabianice i Ksawerów.Bardzo sporadycznie korzystam z tramwaju,bo w obrębie miasta to się nie opłaca.Taksówka z centrum na Piaski to wydatek 10zł.Obecnie z tramwaju w obrębie Pabianic korzystają w większości emeryci

ile autobusów hybrydowych było by za 173 miliony? Jednak żelazny tramwaj z przed 50 lat lepszy. okej macie swoją tradycję.

A kto by dał 173 miliony na autobusy?

A kto zapewni komunikację zastępczą na czas remontu? MPK Łódź, czy pabianickie MZK? I kiedy w końcu kierowcy w autobusach MZK przestaną sprzedawać bilety?! Ludzie to jest paranoja z tymi biletami! Zawsze przez to były opóźnienia ale teraz, gdy mamy podwójny rocznik w szkołach, to dopiero jest jazda! Ostatnio pod SDH-em kierowca stał 2 minuty i sprzedawał bilety! Kolejka młodzieży do kabiny, jak w salonie prasowym! Nie po to wybieram autobus, zamiast samochodu, żeby stać po 2, a czasem nawet 3 minuty na przystanku! A ludzie zamiast mieć odliczoną kwotę, kładą banknoty, kierowca nie zawsze ma jak wydać, nawet jak… Czytaj więcej »