Strona główna Aktualności Z miasta Największa w historii modernizacja oświetlania ulicznego przed nami

Największa w historii modernizacja oświetlania ulicznego przed nami

23

300 nowych latarni na ulicach o łącznej długości 6 km, doświetlenie 51 przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych, wymiana 3850 żarówek na energooszczędne ledowe – to najważniejsze elementy zaplanowanej inwestycji w doświetlenie Pabianic. Łącznie mamy 107 przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych, które w ostatnim czasie zostały lub zostaną oświetlone przy okazji realizacji miejskich inwestycji drogowych.

Przetarg „na poprawę efektywności energetycznej infrastruktury elektroenergetycznej” zostanie rozstrzygnięty. Wpłynęła jedna oferta na kwotę 4 mln 936 tys. 415 zł. Na realizację doświetlenia miasto otrzymało 4 mln 410 tys. zł dofinansowania z Polskiego Ładu, z wkładu własnego miało zabezpieczone 490 tys. zł, co łącznie daje 4 mln 900 tys. zł. Pozostałe ok. 36,5 tys. zł za zgodą radnych zostanie dołożone z budżetu miasta na najbliższej sesji Rady Miejskiej, co pozwoli zrealizować inwestycję.

3 850 żarówek sodowych, które nadal oświetlają ulice Pabianic, zostanie wymienionych na ledowe, których największą zaletą jest zmniejszenie poboru energii i kosztów oświetlenia. Oczekujemy, że zastąpienie 3850 szt. sodowych źródeł światła ledowymi przyniesie rocznie korzyść finansową na poziomie ponad 1 mln 130 tys. zł przy obecnie obowiązujących cenach energii.

Już teraz, na przełomie lutego i marca, dzięki dobrej współpracy z PGE Dystrybucja, na ulicach Szarych Szeregów, Odrodzenia, Robotniczej i Ludowej około 50 starych opraw oświetleniowych (kulek) zostało wymienionych na nowe oprawy ledowe.

W ramach inwestycji planowane jest oświetlenie ulic o łącznej długości ponad 6 km. Nowe oświetlenie zostanie wybudowane na ul. Familijnej, Hermanowskiej, Miodowej, Nastrojowej, Okulickiego, Ornej, Sybiraków, Zielnej oraz wzdłuż powstającej drogi dla rowerów na ul. Popiełuszki, od Wiejskiej do Jutrzkowickiej. Latarnie staną też w parku Hadriana na Zatorzu.

Doświetlonych zostanie 51 przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych dla poprawy bezpieczeństwa w newralgicznych lokalizacjach: na ul. Moniuszki (przejścia przy ul. Kościuszki, Bohaterów, Pięknej, Wyszyńskiego, Kamiennej/Powstańców Warszawy, Matejki, Toruńskiej, Ostatniej oraz Szarych Szeregów/Śniadeckiego), ul. Ostatnia/Dąbrowskiego, ul. Karniszewicka /Torowa, ul. Karniszewicka/Żytowicka, na ul. Skargi (przy PM nr 15, SP 8 i dyskoncie), na ul. Waltera Jankego (przed krańcówką autobusową, przed ul. Smugową, na skrzyżowaniu z ul. Nawrockiego oraz ze Świetlickiego i Bugaj), ul. Grota-Roweckiego przy SP 3, ul. Nawrockiego przy Gawrońskiej, ul. Jana Pawła II (przy szpitalu, kościele, SP 13, na skrzyżowaniach z ul. Konopnickiej, Południową i Grabową), ul. Traugutta/ św. Rocha, na ul. Bugaj (przy Gawrońskiej) oraz Wyszyńskiego/Skłodowskiej i Kościuszki/Skłodowskiej. Dodatkowo wykonawca ma wdrożyć oprogramowanie do zarządzania infrastrukturą oświetleniową wraz z elektroniczną inwentaryzacją.

Przewidujemy, że w ramach realizacji tego zadania miasto oświetli dodatkowo ok. 300 nowych latarni. Konkretną liczbę, jak również moc, a co za tym idzie wolumen energii zużywanej przez nową infrastrukturę, przedstawią projekty opracowane w ramach kontraktu. Czas realizacji inwestycji wynosi 13 miesięcy od momentu podpisania umowy, w tym 7 miesięcy na modernizację sodowego oświetlenia ulicznego na ledowe.

***

W Pabianicach jest 107 przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych, które w ostatnim czasie zostały lub zostaną oświetlone przy okazji realizacji miejskich inwestycji drogowych.

W ramach projektu „Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w Pabianicach” – 29 przejść (26 w ramach budowy dróg dla rowerów, 3 w ramach budowy dworca MZK): ul. Ostatnia/Łaska, Kochanowskiego/Łaska, Mielczarskiego/Łaska, Pomorska/Łaska, Moniuszki/Wiejska, Wileńska/Wiejska, Moniuszki/Śniadeckiego, Odrodzenia/Szarych Szeregów, Robotnicza/Szarych Szeregów, Śniadeckiego/Wileńska, Wileńska/Śniadeckiego, Śniadeckiego/Jana Pawła II, Jana Pawła II/Zagajnikowa, Jana Pawła II/Wiejska, Trębacka/Jana Pawła II, Jana Pawła II/Cicha, Cicha/Jana Pawła II, Matejki/Jana Pawła II, Jana Pawła II/Targowa, Targowa/Jana Pawła II, Żytnia/Kopernika, Kopernika/Kazimierza, 20 Stycznia/Myśliwska (2 przejścia), 20 Stycznia przy Społem, 20 Stycznia/Rydzyńska, Rydzyńska/20 Stycznia, Waltera-Jankego – pętla autobusowa, Waltera-Jankego/20 Stycznia.

W ramach projektu ŁTM – 27 doświetleń: ul. Warszawska/Ksawerowska, Warszawska/Duży Skręt, Warszawska/Myśliwska, Warszawska/przystanek Tkaniny Techniczne, Warszawska/Sikorskiego, Warszawska/SP 17, Warszawska 51 – przejście do Przedszkola Miejskiego nr 6, Warszawska/Kapliczna, Warszawska/Konstantynowska – 2 przejścia, Warszawska/Poprzeczna – 2 przejścia, Warszawska/Stary Rynek – 2 przejścia, Stary Rynek/Gdańska – 2 przejścia, Zamkowa/Piłsudskiego, Zamkowa /Kościuszki/Pułaskiego, Zamkowa/Waryńskiego/Bagatela, Zamkowa/Wyszyńskiego – 2 przejścia, Zamkowa 42/przejście pomiędzy ulicami Żeromskiego – Lutomierską, Zamkowa/Reymonta, Zamkowa/Konopnickiej – 2 przejścia, Łaska/Szarych Szeregów, Łaska/Węglowa/Ostatnia. Razem z projektów unijnych zostanie doświetlonych 56 przejść. Doliczając lokalizacje w ramach projektu „energetycznego”, doświetlonych będzie 107 przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych w mieście.

informacja UM
REKLAMA
Subskrybuj
Powiadom o
23 komentarzy
najstarszy
najnowszy
Inline Feedbacks
View all comments

A wystarczy polikwidować trochę przejść dla pieszych ,będzie taniej

Jakbyśmy polikwidowali jezdnie to byłoby jeszcze taniej ! Nie trzeba łatać dziur !

Mowa jest o doswietlaniu przejść, które NIE są potrzebne w takiej ilości, tak ciężko to zrozumieć?

Ja bym zlikwidował Krzysia i jemu podobnych. Nie są potrzebni w takiej ilości. W zasadzie w żadnej ilości nie są potrzebni.

Uśmiechnięte gęby, czy kim tam teraz jesteś, bo jak to mówi „utytułowana” środa, mamy dużo płci, to co nam szkodzi mieć dużo tożsamości, sprd…..

Last edited 1 rok temu by Krzysiek

Uwielbiam, jak wypowiadasz się merytorycznie 😍.

Do usług

albo polikwidować pieszych

Jest to jakiś pomysł, zacznij od siebie, zobaczymy czy to jest dobry kierunek.

Twoja wypowiedź pozbawiona jest logiki 😉

Bo?jesteś tak potrzebnym pieszym, że od ciebie nie można zacząć?Tobie nie chodzi o brak logiki, tylko strach, że miałbyś zainicjować ten szlachetny kierunek.

Last edited 1 rok temu by Krzysiek

super, drzewa będą miały nowe podświetlenie, co one na to? np. ul. Moniuszki, Piotr Skargi, latarnie w koronach drzew latem wyglądają ślicznie. Na szczęście miasto bogate to pobuduje dodatkowe oświetlenia w tych miejscach dla pieszych za setki tysięcy złotych.. a pabianiczanie znów ich wybiorą.. ach uroki demokracji.

Nie narzekaj, rośliny też potrzebują światła do rozwoju, byle barwa miała ponad 6500K

Grota Roweckiego też

Gdzie we wskazanych miejscach są te korony drzew?

czyli do 2030 roku mamy remont i korki w mieście zapewnione,,,

Ponieważ mieszkam w okolicy szarych szeregów to, po wymianie oświetlenia, zwrócę uwagę, że lampy ledowe są fajne do doświetlania przejść dla pieszych bo dają światło punktowe, natomiast jeśli ktoś porusza się po chodniku to lepiej mieć ze sobą własną latarkę bo rozproszenie (?) Światła jest beznadziejne. Dodając do tego nierówne chodniki na których jest po prostu ciemno jak w… (dalej znacie) jest bardzo nieprzyjemnie i niebezpiecznie.

nazwa ulicy zobowiązuje! ma być szaro i cza szeregiem iść aby się nie wywalić

Ja mam taki mały apel, by podkręcić podświetlenie pasów na Myśliwskiej, przy P. Skargi, bo coś to słabo świeci.

Pytanie …
Jak zamierzają wymienić zasilane przez układ zapłonowy lampy sodowe na LED 230V?
Tam trzeba wyrzucić wszystkie bebechy.
Samej pracy jest więcej niż to jest warte.
A przetarg i tak wygra jakiś dostawca chińskiego badziewia, które co rok (daj Boże!) będzie do wymiany.
Jak się nie ma pieniędzy na nowe oprawy, to się nie robi.
Wymiana źródeł to robota głupiego.

Zgadzam się w pełni, sama oprawa i odbłyśnik po wymianie żarówki na led nie da takiego światła jak trzeba. Tylko dedykowane oprawy led z odpowiednimi soczewkami zapewniają odpowiednią dyspersję. Jeżeli liczy się tylko cena to krzyż na drogę. Jak w inwestycji UM i techniki siedzą debile co znają się tylko na hydraulice z Panem R na czele. A już nie wiedza co to lux, lumen, przepisy o naświetleniu ulicy gdzie występuje aż 17 zmiennych, np. szerokość ulicy, jej status, rozstaw latarni, nasycenie ruchu czy nawet poziom przestępczości w okolicy. Ciekawe czy w przetargu była o tym mowa? Tylko cena na… Czytaj więcej »

o to chodzi,o kasę…

Czy ktoś może mi powiedzieć dlaczego wszystkie latarnie są zwrócone NA ULICĘ a nie na CHODNIK? Samochody mają własne oświetlenie, a pieszy nie, ma iść po ciemku, a samochód musi mieć oświetloną drogę, mimo że ma własne światła?