Strona główna Aktualności Komunikacja Czy Pabianice doczekają się w tym roku dworca autobusowego?

Czy Pabianice doczekają się w tym roku dworca autobusowego?

17

Jedną z obietnic obecnego prezydenta Pabianic podczas wyborów samorządowych w roku 2014 było utworzenie w mieście dworca PKS – od lat bowiem takiego brakuje, zaś autobusy (w tym dalekobieżne) zatrzymują się na rozproszonych po mieście przystankach. Czy uda się zrealizować tę obietnicę?

Powiat pabianicki dysponuje dobrze rozwiniętą siecią połączeń PKS. Dzięki usługom świadczonym przez różne spółki PKS mieszkańcy powiatu mają połączenia z najważniejszymi miastami Polski, w tym z Warszawa, Łodzią, Wrocławiem, Poznaniem, Częstochową i Opolem, jak również z miejscowościami tak odległymi jak Karpacz, Jelenia Góra, Suwałki, Lublin czy Ełk (rozkład jazdy autobusów na terenie Polski, można łatwo znaleźć na stronach internetowych takich jak Goeuro.pl). Do dyspozycji mieszkańców powiatu pabianickiego pozostaje również 6 prywatnych firm przewozowych realizujących swoje kursy na 9 liniach. W dni powszednie w kierunku Pabianice–Ksawerów–Łódź odbywają się 63 kursy na dobę.

 Dworzec, którego nie ma

Autobusy pojawiły się w Pabianicach w roku 1927, gdy uruchomiono pierwsze połączenie miasta z Bełchatowem. Od tego czasu komunikacja autobusowa stale się rozwija. Niegdyś w mieście stał ładny i tętniący życiem dworzec autobusowy z kilkoma wiatami i kioskiem. W roku 2003 zlikwidowano jednak PKS Pabianice, a część jego tras i struktur przejęta została przez PKS Łódź. Od tego czasu położony na uboczu przystanek stopniowo zarówno tracił znaczenie, jak i popadał w ruinę. W kwietniu 2012 roku Zarząd Dróg i Zieleni Miejskiej zdemontował słupek i wiatę przy ulicy Kolejowej, tym samym z mapy miasta zniknął dworzec autobusowy. Do dziś nie powstał żaden inny. Autobusy lokalne i dalekobieżne zatrzymują się na przystankach rozrzuconych po mieście, co sprawia, że sprawna komunikacja w obrębie Pabianic jest mocno utrudniona.

 Centralny węzeł przesiadkowy

Utworzenie nowego dworca autobusowego było jedną z obietnic obecnego prezydenta miasta Grzegorza Mackiewicza w wyborach samorządowych w roku 2014. Po dwóch latach obietnica staje się realnym do zrealizowania planem. W trzecim kwartale bieżącego roku ma zostać przeprowadzona modernizacja dworca kolejowego z uwzględnieniem miejsca na stanowiska dla autobusów. Wszystkie kursy autobusów PKS (szczególnie dalekobieżnych) przeniesione zostałyby pod dworzec PKP. Trwają rozmowy z warszawskim Oddziałem Gospodarowania Nieruchomościami PKP S.A. na temat wydzielenia terenu przed dworcem kolejowym w celu utworzenia centralnego węzła przesiadkowego kolei miejskiej i regionalnej komunikacji autobusowej oraz komunikacji tramwajowej. Rozwiązanie to ułatwiłoby podróżującym przesiadanie się między różnymi środkami transportu, poprawiłby się też wizerunek miasta w ich oczach – do tej pory albo widzieli Pabianice przez pryzmat obskurnego dworca przy ulicy Kolejowej, albo zniszczonych przystanków w centrum miasta.

Warto wspomnieć, że w miejskiej komunikacji autobusowej również przewidywane są zmiany. W ramach projektu „Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w Pabianicach” planowany jest zakup 18 nowych autobusów niskopodłogowych, prawdopodobnie hybrydowych, odnowiona zostanie również infrastruktura przystankowa, pojawią się tablice dynamicznej informacji pasażerskiej. Remont przejdzie też budynek poczekalni przy ulicy Waltera-Jankego – zostanie wyposażony w punkt socjalny dla kierowców i punkt sprzedaży biletów.

Według raportu CBOS-u na temat mobilności codziennej Polaków (http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_104_12.PDF) do pracy środkami komunikacji publicznej, w tym autobusami, dociera 13% badanych, a więcej niż jeden środek transportu wybiera 20% respondentów. Inne statystyki wskazują, że odsetek osób wybierających komunikację publiczną, by dotrzeć do miejsca pracy, rośnie wraz ze wzrostem wielkości miasta.

REKLAMA
Subskrybuj
Powiadom o
17 komentarzy
najstarszy
najnowszy
Inline Feedbacks
View all comments

Tak przy okazji powinni pomyśleć o połączeniu Pabianice – Piotrków Trybunalski , bo takowego nie ma już od kilku ładnych lat….

Jakie to nudne, zawsze jakiś malkontent musi się odezwać…
O termach też jakoś cisza.

Termy to chyba temat Ciebiady.

Ty kolego – jaki malkontent ??? – Dojezdżasz codziennie do pracy do Piotrkowa przez kurwa Bełchatów i wtedy do Piotrkowa ??? Nie?? Bo ja tak !!!! To zamknij gębę pajacu i jedź do Uniejowa na termy

Alex coś ci napiszę – Chciał byś jeździć od kilku ładnych lat poprzez Łódź albo Bełchatów żeby dostać się do Piotrkowa do pracy ?? Więc nie pierdol mi tu pajacu o termach bo mnie szlag trafia !!!!!!!!!!!! Ja niestety nie jestem mobilny idioto i liczę na dobre połączenie. No KURWA szlag mnie trafił !!!!!!!!!!!!!!!!!! Chuj w termy – Połączenie niech dobre będzie idioto , a jak nie znasz sytuacji to nie określaj mnie typem zrzędzącego faceta

Jedna z obietnic … hmm … a ta sztandarowa obietnica ? 58.5 mln dla Pabianice ? Jakoś 1.5 roku mija i cisza jak po śmierci organisty. .

obiecanki grzesia…..przeciez on dojezdza do roboty taxi a i tak co dzien sie spøznia

a co z nocnymi połączeniami między Pabianicami a Łodziom ?

Budynek poczekalni na Waltera-Jankego można zmodernizować od razu bez czekania na fundusze z Unii europejskiej. A co do połączeń do innych miast to ja chciałbym lepszego połączenia ze Rzgowem bo gdy muszę dojechać na ulicę Pabianicką w Rzgowie w niedzielę na godzinę 22 to muszę jechać przez Łódź jadą najpierw do Łodzi tramwajem linii 41 a potem z Łodzi autobusem linii 50 do Placu 500-lecia.
W niedzielę i święta na ulicę Pabianicką w Rzgowie mogę dojechać jedynie poprzez Łódź no chyba, że będzie mnie stać na taksówkę albo własny transport.

Postaramy się pomóc:
W niedziele i święta o godz. 21:41 z przystanku Zamkowa/Kościuszki odjeżdża autobus PKS Łódź Sp. z o.o. do Romanowa. Zatrzymuje się w Rzgowie na ul. Pabianickiej o godz. 22:02, 22:03.
Szczegółowy rozkład jazdy: http://komunikacjapabianice.pl/pks_lodz/912517_pabianice_romanow.pdf

Dziękuje ale ja potrzebuje autobusu linii T a nie jakiegoś PKS-u. Wystarczy wydłużyć kursowanie linii T do Rzgowa.
Poza tym ja wsiadam na przystanku Warszawska/Nawrockiego bo do niego mam o wiele bliżej niż do centrum miasta.

Autobus PKS do Rzgowa zatrzymuje się również na przystanku Warszawska/Nawrockiego – o godz. 21:46.

Mimo wszystko oczekuję poprawy dostępności do autobusu linii T poprzez zwiększenie liczby kursów. Wystarczy, że autobus będzie kursował częściej niż obecnie.

Dla 1 osoby… od strony ekonomicznej dla MZK to rzeczywiście ma sens…

Po co dublować kursy skoro jeździ PKS???. Jak żal 4 złote wydać na bilet to jeźdź dalej przez Łódź, na pewno taniej wyjdzie 🙂

Lokalizacja dworca PKS przy dworcó PKP w naszym mieście to bardzo kiepski pomysł. Trzeba się zastanowić jaki rodzaj pasarzerów jest naszym targetem. Czy powinniśmy budować dworzec dla nas, Pabianiczan? Raczej nie. Radzę postawić na rozwój dworca PKS w dawnej lokalizacji przy Mc’Donalds. Lokalziacja idealna. Fastfood, łatwy dojazd do S14, a to pozwala na dojazd autobusów z S8 i niebawem A1 i A2. Generalnie z całego kraju. Na miescu prezydenta, bym tak starał się to poukładać, aby ściągnąć tu największych przewoźników jak PolskiBus, Singbad, Eurolines. Pasarzerowie z Łodzi chętnie dojadą drogą S14 na przystanek a tak jak zlokalizujemy to przy dworcu… Czytaj więcej »

Dworzec PKP znajduje się na obrzeżach miasta więc dla mieszkańców osiedli innych niż Piaski to nie jest cudowne rozwiązanie. Skoro autobusy i tak przejeżdżają przez miasto, to może lepiej byłoby utworzyć takowy dworzec bliżej centrum? A czemu nie zrobić quasi-dworca przy rynku obok kościoła Św. Mateusza? Tam i tak się nic nie dzieje, wiatr hula przez większą część roku, więc wydzielenie fragmentu miejsca i postawienie 2 wiat autobusowych niczego raczej nie zmieni.