• Strona główna Blog Strona 122

    Dyrektorka z SP3 przeszła na emeryturę

    4
    Krystyna Kucharek (druga od lewej)
    Krystyna Kucharek, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 3 na Bugaju przeszła na emeryturę, jednak możliwe, że będzie kierować placówką do końca roku. 

    Krystyna Kucharek stery w szkole przy ul. Mokrej przejęła jesienią 2020 roku, kiedy jej poprzednik Waldemar Flajszer został powołany na stanowiska Łódzkiego Kuratora Oświaty. Oficjalnie dyrektorem została 15 kwietnia 2021 roku wygrywając konkurs na to stanowisko.
    Kadencja dyrektorska trwa 5 lat, więc Krystyna Kucharek mogłaby kierować podstawówką jeszcze 2 lata. Podjęła jednak decyzję o przejściu na emeryturę. Nie oznacza to jednak, że już teraz rozstaje się ze szkołą. Prezydent Pabianic powierzył jej obowiązki pełnienia tej funkcji do końca roku. Dlaczego tak się stało?

    – Pani dyrektor dość niespodziewanie podjęła decyzję o przejściu na emeryturę, a w związku ze zbliżającymi się wyborami samorządowymi nie chcieliśmy organizować teraz konkursu na nowego dyrektora. Możliwe, że zrobimy to po wyborach i wtedy nowy dyrektor obejmie stanowisko od 1 września, a pani Kucharek zostanie odwołana – wyjaśnia Waldemar Boryń, naczelnik wydziału zajmującego się oświatą w mieście.

    Krystyna Kucharek to długoletni pracownik Szkoły Podstawowej nr 3. Uczyła biologii, była wicedyrektorem, a później dyrektorem.

    Łódzkie na PLUS

    0

    Strażacy, młodzi sportowcy, a także miłośnicy kultury i… zieleni otrzymali wsparcie od samorządu województwa. Doceniliśmy też tych, którzy mają Moce nadŁódzkie. Rozstrzygnięta została seria konkursów na dofinansowanie ciekawych wydarzeń planowanych w województwie łódzkim i nowych inwestycji.

    Moce nadŁódzkie

    To nazwa konkursu dla organizacji pozarządowych, które mają pomysł na poprawę otoczenia wokół nas i nie zawahają się tego zrobić. Dlatego samorząd województwa łódzkiego chętnie wspiera ich działania. Dotacje, w sumie 2 mln zł, odebrało 88 podmiotów podczas Forum Inicjatyw Społecznych. W imieniu marszałka Grzegorza Schreibera wręczała je przewodnicząca Sejmiku Województwa Iwona Koperska.

    Granty – do 25 tys. zł – odbierały koła gospodyń wiejskich, strażacy-ochotnicy, przedstawiciele klubów sportowych, fundacje zajmujące się aktywizowaniem seniorów, promocją i ochroną zdrowia, stowarzyszenia artystyczne i inni. Wydadzą je na upowszechnianie kultury fizycznej, naukę i wychowanie, ochronę i promocję zdrowia, pomoc społeczną, kulturę i sztukę.

    Pełna lista podmiotów, którym przyznano dotacje i działań, jakich się podejmą w ramach znajduje się na stronie ngo.lodzkie.pl.

    Rekordowe wsparcie dla OSP

    Do 70 tysięcy złotych na remonty i modernizacje swoich strażnic otrzymało 51 jednostek OSP z Łódzkiego. W puli były aż 3 mln zł. To dwa razy więcej niż w zeszłorocznej edycji. Czeki wręczył w Mąkolicach marszałek Grzegorz Schreiber.

    Rekordowa jest również ogólna kwota, którą samorząd województwa wesprze strażaków ochotników.

    – W tym roku mamy dla Was aż 8 mln zł w czterech różnych konkursach – zapowiedział marszałek, któremu przy okazji wręczania grantów towarzyszyli radni Sejmiku: Alicja Antczak, Waldemar Wojciechowski i Zbigniew Linkowski.

    Konkursy, które samorząd województwa łódzkiego przygotował specjalnie dla strażaków ochotników to: na doposażenie OSP (zakup sprzętu), na modernizację strażnic, na wsparcie działalności Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych oraz na umundurowanie wyjściowe.

    Granty kulturalne Łódzkiego

    Festiwal Kultury Łowickiej, ale także koncerty inspirowane poezją Zbigniewa Herberta czy… Podróże w czasie – m.in. takie projekty otrzymały granty kulturalne od samorządu województwa łódzkiego. Czeki pomysłodawcom wręczył w Tumie marszałek Grzegorz Schreiber, który podsumował dwa konkursy na organizację wydarzeń kulturalnych.

    W pierwszym, zatytułowanym „Kulturalnie regionalnie”, rozdysponowany został milion złotych. Organizacje pozarządowe, w tym koła gospodyń wiejskich czy ochotnicze straże pożarne, mogły się ubiegać nawet o 40 tys. zł na realizację przedsięwzięć prezentujących dorobek dziedzictwa regionalnego, a także lokalnego. Wybrano do dofinansowania 47 przedsięwzięć. Wśród nich propozycję Koła Gospodyń Wiejskich Retro-Xężanki ze Zdun, które już zapraszają na festiwal kultury „Kocham Łowickie”; Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pastelistów Pastel Art z Ozorkowa, żeby mogło zaprezentować prace Józefa Chełmońskiego w opowieściach filmowych o polskiej wsi; czy strażaków z Tumu, którzy chcą zrobić koncerty inspirowane twórczością Zbigniewa Herberta.

    Drugi konkurs, z którego popłynęły dotacje do organizacji pozarządowych, to „Łódzkie pamięta”. Tym razem zarząd województwa rozdysponował kwotę 500 tys. zł na 19 wydarzeń, wśród których są m.in.: Podróż w czasie do dawnego Löwenstadt śladami pamięci ofiar II wojny światowej, którą organizuje Stowarzyszenie Rozwoju Powiatu Brzezińskiego „Nasz powiat” czy gra terenowa „Śladami wysiedleń” przygotowana przez Koło Gospodyń Wiejskich w Krzywcu w powiecie zgierskim. Pełna lista również na naszej stronie w zakładce „Kultura”.

    Wszystkie wydarzenia odbędą się w tym roku.

    Sport na Plus

    Nowe boiska, zmodernizowane hale sportowe czy siłownie również powstaną dzięki dotacjom Urzędu Marszałkowskiego. Sejmik Województwa Łódzkiego w ramach programu „Infrastruktura Sportowa Plus” przyznał dofinansowanie dla 48 projektów. Łączna pula środków wyniosła 12 mln zł. Dzięki temu na przykład w Żychlinie (pow. kutnowski) przy Zespole Szkół powstanie boisko, w hali w Łowiczu będzie wymieniona podłoga, a na pływalni w Aleksandrowie Łódzkim gruntowny remont przejdzie szatnia. Wyjątkowy projekt zrealizowano w Jackowicach (pow. łowicki), gdzie powstał kort do padla. To hybryda squasha i tenisa. Popularność tej dyscypliny sportu rośnie w ostatnich latach.

    W tej kadencji Sejmiku Województwa nakłady na program „Infrastruktura Sportowa Plus” wyniosły 42 mln zł.

    Kluby sportowe z małych miejscowości otrzymały też dotacje w ramach programu „Sportowa wieś plus”. Środki mogą zostać przeznaczone na szkolenie sportowe, w tym sprzęt, stroje, wynagrodzenia trenerów oraz udział w zawodach lub ich organizację. Dotacje zostały przyznane ponad 40 stowarzyszeniom. Ponad 16 tys. zł otrzymała np. Akademia Sportów Walki i Rekreacji Alex Kutno na program „Sportowa wieś z kickboxingiem”. Dzięki wsparciu latem zorganizuje zajęcia dla dzieci. MKS Górnik 1956 Łęczyca otrzymał 20 tys. zł na projekt „Szkolenie dzieci i młodzieży w zakresie piłki nożnej”. Łącznie w ramach tegorocznego konkursu kluby sportowe otrzymały ok. 800 tys. zł.

    Rekordowe wsparcie na ratowanie zabytków

    97 zabytkowych obiektów na terenie Łódzkiego – kościołów, pałaców, parków – również zostanie odnowionych dzięki dotacjom z budżetu województwa. Na ich ratowanie sejmik przeznaczył w tym roku rekordowe 13 milionów złotych.

    Lista pereł architektury w Łódzkiem, które, przy wsparciu samorządu województwa, odzyskają w tym roku blask, jest długa i są na niej m.in. odbudowywany po pożarze kościół w Mileszkach, parafia św. Andrzeja Apostoła w Łęczycy, gdzie odrestaurowana zostanie kaplica Chrystusa Ukrzyżowanego, czy  kościół św. Mikołaja w Warcie, gdzie będą prowadzone prace konserwatorskie w prezbiterium. Tegoroczna edycja programu „Łódzkie ratuje zabytki” pozwoli także na odnowienie barokowej figury św. Antoniego przy klasztorze oo. Bernardynów w Piotrkowie czy na remont zabytkowego dworu w Makowiskach w gm. Pajęczno.

    Maksymalna wysokość dotacji wyniosła 150 tys. zł.

    Ogrody przyjazne naturze. Dotacje przyznane!

    Dotacje z urzędu zazielenią również wiele miejscowości w Łódzkiem. W Jeżowie powstanie Zielone Centrum, w gminie Dobroń wkrótce wybudowana zostanie Zielona ścieżka edukacyjna przy Szkole Podstawowej w Chechle Drugim, a gmina Łanięta wzbogaci się o Miodowy zakątek. W sumie prawie 4 mln zł trafi do samorządów. Za te pieniądze, w ramach programu „Województwo Łódzkie Ogrodem Polski – Ogrody przyjazne naturze”, zazielenią one ogrody i parki oraz zaadaptują ogólnodostępne przestrzenie do zmian klimatu.

    Na dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego Zarząd Województwa Łódzkiego i radni Sejmiku przeznaczyli w tym roku 4 mln zł. To o 1 mln zł więcej niż w poprzednich edycjach.

    Pełne listy wydarzeń, inwestycji i beneficjentów na naszej stronie: lodzkie.pl.

    Przypominamy, że 11 marca Dzień Sołtysa. Wszystkim Sołtyskom i Sołtysom życzymy wszelkich potrzebnych mocy do realizacji śmiałych przedsięwzięć, nieustającej inicjatywy i motywacji do działania, no i życzliwości mieszkańców. Wszystkiego dobrego!

    Świadkowie zatrzymali pijanego kierowcę

    8
    34-latek został zatrzymany w sobotę wieczorem na ul. Grota Roweckiego.

    Mężczyzna jechał Fordem Fiestą uliczką jednokierunkową wzdłuż parkingu Castoramy. Kierowanego przez niego auto zjechało na chodnik, co wzbudziło podejrzenie u świadków tego zdarzenia. Jeden z mężczyzn podszedł do auta i zobaczył kompletnie pijanego kierowcę.

    – Świadek zabrał kierującemu kluczyki od auta i powiadomił policję – mówi sierż. sztab. Agnieszka Jachimek z KPP Pabianice.

    Funkcjonariusze potwierdzili stan 34-latka. Wydmuchał ponad 2,5 promila. Policjanci zatrzymali mu prawo jazdy, a sprawa trafi do sądu.

    Czołowi politycy KO w Pabianicach. Konwencja w nowej sali gimnastycznej

    31

    Rafał Trzaskowski, Hanna Zdanowska, Cezary Grabarczyk czy Cezary Tomczyk namawiali dziś w Pabianicach do głosowania na kandydatów Koalicji Obywatelskiej. 

    Konwencja zorganizowana została z rozmachem. Wynajęto halę przy ul. Piotra Skargi, a relacja transmitowana była z użyciem profesjonalnej ekipy z użyciem m.in. kamery na wysięgniku. Do Pabianic zjechały sztaby z całego regionu łódzkiego. Organizatorzy nie informowali lokalnych mieszkańców o konwencji, było to wydarzenie zorganizowane dla własnych działaczy. Na początku głos zabrał gospodarz, czyli poseł Krzysztof Habura.

    – Tu jest hala sportowa, więc powiem kilka zdań w konwencji sportowej. Przed nami druga tercja w meczu, który gramy jako wielka europejska drużyna. Tak jak wygraliśmy pierwszą tercję 15 października, kiedy poszliśmy do zwycięstwa pod wodzą naszego kapitana Donalda Tuska, również 7 kwietnia ruszamy po zwycięstwo – mówił poseł.

    Później głos zabrał Rafał Trzaskowski, który mówił głównie o przestrzeganiu prawa, na którego straży według prezydenta Warszawy stał samorząd.

    – Powiedzieliśmy jasno, tam gdzie rząd populistów nie będzie pomagał, będą pomagały samorządy – mówił Trzaskowski odnosząc się m.in. do wsparcia programów in vitro przez samorządy takie jak Warszawa, Łódź czy Pabianice.

    Do walki o samorządy namawiała również prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Na koniec przedstawiono liderki list do sejmiku wojewódzkiego oraz kandydatów na prezydentów i burmistrzów z KO.

    Całą konwencję można obejrzeć poniżej;

    Zatrzymali fajtłapę z delikatesów. To notoryczny złodziej

    11
    27-latek ma na koncie liczne kradzieże oraz uszkodzenie mienia. Policja informuje, że to recydywista, który był już karany za podobne przestępstwa.

    Nagranie ze sklepu przy ul. 20 Stycznia, gdzie widać jak mężczyzna wywraca się przed drzwiami podczas ucieczki ze skradzionym alkoholem obiegło całą Polskę. Potłukło się wtedy 5 butelek z whisky, a właściciel sklepu oszacował straty na 300 złotych. To było 2 marca.

    Jednak jak informuje policja, 27-latek ukradł też m.in. 18 czekolad w sklepie przy Torowej i tam został zatrzymany. Jego łupem padały też kawy, które wynosił ze sklepów wielokrotnie. Za te czyny, których dopuścił się w lutym postawiono mu zarzuty.

    – Funkcjonariusze połączyli działania „amatora sklepowego mienia” w czyn ciągły, co umożliwiło przedstawienie mu zarzutu o popełnienia przestępstwa. Za tego typu czyn ustawodawca przewidział karę do 5 lat pozbawienia wolności – mówi Agnieszka Jachimek, oficer prasowy KPP Pabianice.

    27-lateke nie przejął się jednak zbytnio zarzutami i kradł dalej. Tak doszło do zdarzenia z 2 marca skąd pochodzi słynne już nagranie. Gdy funkcjonariusze otrzymali zgłoszenie od właściciela sklepu od razu rozpoznali notorycznego złodzieja. 27-latek odpowie również za uszkodzenie drzwi, podczas kolejnej próby kradzieży z 4 marca. Ich wartość właściciel sklepu wycenił na kwotę 6000 złotych.

    Za popełnione przestępstwa ustawodawca przewidział karę do 5 lat pozbawienia wolności. Ponieważ 27-latek działał w warunkach recydywy, może ona zostać zwiększona o połowę.

    Artur Komoter piątym kandydatem na urząd prezydenta

    197
    Artur Komoter, Pabjanie

    Komitet Wyborczy Wyborców Pabjanie zaprezentował w Parku Słowackiego swojego kandydata na urząd prezydenta miasta Pabianic. Będzie nim Artur Komoter, lokalny lider Konfederacji.

    – Mój pomysł na Pabianice składa się z trzech filarów. Pierwszy to obniżenie cen ciepła i energii, który można zrealizować dzięki geotermii. Pod Pabianicami na głębokości trzech kilometrów są wody termalne o temperaturze 97 stopni Celsjusza – powiedział Komoter.

    – Drugi filar to Pabianice przyjazne dla transportu. Po remoncie linii tramwajowej jest mniej miejsca na parkowanie, za to są większe korki. Obecne władze zaniedbały dobrostan pabianickich kierowców – dodał kandydat KWW Pabjanie.

    – Trzeci filar to Pabianice przyjazne dla przedsiębiorców i podatników. W ostatnich latach wiele małych firm i punktów gastronomicznych musiało się zamknąć. Głównie przez wysokie opłaty i podatki. Dlatego potrzebny jest plan działania ze strony miasta na rzecz przedsiębiorców – zakończył kandydat Pabjan.

    Na listach KWW Pabjanie do rady miejskiej i rady powiatu znajdą się m.in. Justyna Krasowicz, Marcin Wolski i Janusz Woźniak. Jak chwalą się sami kandydaci, są głównie lokalnymi patriotami i przedsiębiorcami.

    Oprócz wspomnianych przez kandydata na prezydenta postulatów, Pabjanie mają ambitny plan, by przywrócić świetność pabianickiemu sportowi, nawiązując do sukcesów koszykarek i piłkarzy z lat 80. i 90. Zamiast budowy „zwykłego” basenu postulują inwestycję w oparciu o źródła geotermalne.

    Artur Komoter urodził się w 1996 r. Ukończył studia magisterskie z dziedziny informatyki i inżynierii oprogramowania na University of Birmingham w Wielkiej Brytanii. Spędził 13 lat na emigracji w Wielkiej Brytanii. Powrócił do Polski na stałe na początku 2020 roku. W wyścigu o urząd prezydenta miasta dołączył do Grzegorza Mackiewicza, Anny Łosiak, Renaty Uznańskiej-Bartoszek i Waldemara Flajszera.

    Razem mają 200 lat. Prezydent z wizytą u jubilatów

    14
    Dzisiaj (8 marca) 100 lat ukończyli pani Natalia Tatara i pan Wincenty Dylewski. Prezydent Pabianic Grzegorz Mackiewicz odwiedził jubilatów z najlepszymi życzeniami, przekazując list gratulacyjny, kwiaty i ciepły koc w prezencie.

    Pani Natalia urodziła się w Orzku, w Pabianicach mieszka od 73 lat. Dochowała się 2 dzieci, 4 wnuków i 4 prawnucząt.

    Pan Wincenty pochodzi spod Warszawy, do Pabianic przyjechał na początku lat 60. Ma 5 dzieci, 11 wnuków, 18 prawnuków i 2 praprawnuków. Oboje jubilaci cieszą się zdrowiem, dobrą kondycja i pamięcią.

    Jak skutecznie wdrożyć system zgłaszania naruszeń (system whistleblowingowy)?

    0

    Od 17 grudnia 2021 r. polscy sygnaliści (osoby zgłaszające nieprawidłowości) powinni być objęci ochroną prawną na podstawie ustawy implementującej wymogi dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (dalej Dyrektywa o sygnalistach). Niestety, jak dotąd (luty 2024 r.), Polska jako jedno z dwóch państw UE (obok Estonii) nie dokonała transpozycji unijnych przepisów do polskiego porządku prawnego.

     

    Dlaczego należy wdrożyć system zgłaszania naruszeń?

    Zamiast zastanawiać się nad przyczynami opieszałości w tym zakresie polskiego państwa, lepiej skupić się nad tym jak skutecznie wdrożyć i zarządzać systemem zgłaszania naruszeń (inaczej system whistleblowingowy), bez względu na to czy prawo nas do tego obliguje, czy nie. Przecież zagrożenia nie czekają na ustawy tylko się materializują, często w najmniej spodziewanych okolicznościach, uderzając boleśnie w zasoby organizacji, jej bezpieczeństwo i ciągłość działania oraz wizerunek. Co do zasady, nie ma organizacji, która nie jest narażona na ryzyko wystąpienia nieprawidłowości. Odpowiedzialny menedżer nie zastanawia się nad tym czy w jego organizacji wystąpi naruszenie, tylko kiedy i gdzie może wystąpić oraz jak nim skutecznie zarządzać, by minimalizować jego negatywne skutki.

    Nic nie stoi na przeszkodzie by wdrażać systemy whistleblowingowe np. w oparciu o same wymagania Dyrektywy o sygnalistach, które i tak muszą być zaimplementowanie do polskiego prawa.

    Wcześniejsze rozpoczęcie procesu wdrożeniowego w organizacji pozwoli między innymi na:

    • lepsze i spokojniejsze przygotowanie oraz przeprowadzenie skutecznych przedsięwzięć edukacyjnych i komunikacyjnych; świadomość w szczególności pracowników na temat tego czym jest system zgłaszania naruszeń, do czego służy, jak i kiedy go używać, będzie miał fundamentalne znaczenie dla jego skuteczności oraz dla bezpieczeństwa organizacji;
    • przetestowanie systemu w kontekście jego skuteczności i bezpieczeństwa; już pierwsze zgłoszenia po wdrożeniu sytemu powinny pokazać organizacji charakter występujących w niej zagrożeń, skuteczność przeprowadzonych szkoleń (jakość i zakres przekazywanych zgłoszeń) czy problemy i podatności w procesie obsługi zgłoszeń, którymi należy bezzwłocznie zarządzić;
    • racjonalizację kosztów i ograniczenie ryzyka związanych ze źle wdrożonym systemem; w momencie uchwalenia ustawy o ochronie sygnalistów ceny usług doradczych w tym zakresie mogą znacznie wzrosnąć (przykład RODO), a dostępność prawdziwych ekspertów w tym zakresie będzie mocno ograniczona; jednocześnie pojawi się wiele niedoświadczonych usługodawców, którzy mogą wyrządzić więcej szkód niż pożytku;
    • szybszą i skuteczniejszą identyfikację naruszeń i zagrożeń, co powinno być podstawowym celem wdrożenia systemu, a nie tylko unikanie potencjalnych sankcji w związku z niedostosowaniem się do nowych wymagań prawnych;
    • budowa wizerunku etycznej, dojrzałej i odpowiedzialnej organizacji, która buduje kulturę organizacyjną opartą na zaufaniu i współodpowiedzialności.

    Na sposób podejścia do wdrożenia systemu whistleblowingowego może wpłynąć zmiana perspektywy kierownictwa organizacji. Mowa tu o sytuacji, kiedy decydenci zaczną traktować taki system nie jako kolejny koszt i problem dla organizacji, ale jako szansę na poprawę jej bezpieczeństwa i jej doskonalenie. Przecież bezpieczna i efektywna organizacja pozwala skuteczniej realizować krótkoterminowe i długoterminowe cele strategiczne, w tym osiągać przewagę konkurencyjną (w odniesieniu do przedsiębiorców). Traktując system whistleblowingowy jako inwestycję, a nie koszt, działania wdrożeniowe będą bardziej przemyślane, odpowiedzialne i rzetelne. Przecież dla inwestora ważna jest odpowiednia stopa zwrotu z inwestycji. Jeśli planujesz lub chcesz wdrożyć system dla sygnalistów w swojej firmie, zapoznaj się z ofertą od Enform – https://enform.pl/o-e-nform/.

    Jak w takim razie wdrożyć skuteczny system dla sygnalistów?

    Z pewnością punktem wyjścia dla takiego wdrożenia będą wymagania prawne określone w Dyrektywie o sygnalistach, które muszą znaleźć się także w ustawie implementującej. Wymagania te obejmują w szczególności”

    • Wdrożenie skutecznych, poufnych i bezpiecznych kanałów zgłaszania naruszeń

    Kanały zgłoszeniowe stanowią jeden z fundamentów skutecznego systemu zgłoszeniowego. Dokonując ich wyboru, organizacja musi zapewnić w szczególności: (a) dostępność kanałów dla osób z organizacji, jak i spoza niej (trzeba np. uwzględnić fakt, że niektóre osoby mogą być wykluczone cyfrowo); (b) skuteczne przekazywanie informacji do organizacji; (c) bezpieczne przetwarzanie informacji ze zgłoszenia, by uniemożliwić dostęp do nich osobom nieupoważnionym. Z pewnością jedna z ważniejszych decyzji będzie dotyczyła tego czy kanały zgłoszeniowe mają zapewniać anonimowość osobom zgłaszającym (brak identyfikacji autora zgłoszenia), czy tylko poufność (konieczność identyfikacji personaliów przez zgłaszającego). Można założyć, że kanały anonimowe będą budziły większe zaufanie wśród potencjalnych sygnalistów, gdyż uniemożliwiają identyfikację ich tożsamości. To zaś minimalizuje ryzyko działań odwetowych oraz uczestnictwa sygnalisty w ewentualnych czynnościach procesowych.

    • Formalne wyznaczenie określonych osób do prowadzenia działań następczych

    Rzetelność i skuteczność działań następczych (w tym w szczególności czynności wyjaśniających) oraz bezpieczeństwo sygnalistów będzie w rękach osób, którym kierownictwo powierzy takie zadania na podstawie pisemnych upoważnień. Z uwagi na charakter i zakres odpowiedzialności, wyznaczone osoby powinny posiadać odpowiednie kompetencje i doświadczenie praktyczne, co nie będzie łatwe, w szczególności w mniejszych podmiotach zarówno sektora prywatnego, jak i publicznego.

    • Rzetelne i bezstronne prowadzenie działań następczych

    Zapewnienie należytej staranności działań następczych jest warunkiem niezbędnym zarówno do skutecznego i transparentnego wyjaśniania zgłoszeń, jak również bezpiecznego przetwarzania danych i właściwej ochrony sygnalistów. Równie ważne jest zapewnienie bezstronności prowadzonych czynności, by uniknąć sytuacji, w których operator systemu może zostać posądzony o brak obiektywizmu (np. prowadzenie czynności we własnej sprawie lub wobec osoby bliskiej dla operatora).

    • Ustanowienie wewnętrznych procedur przyjmowania zgłoszeń i prowadzenia działań następczych.

    Opracowane procedury powinny zawierać wszystkie elementy wymagane przez dyrektywę i ustawę implementującą. Sama Dyrektywa wskazuje na aspekty, które powinna opisywać procedura, tj.: (a) bezpieczne kanały zgłaszania naruszeń; (b) wyznaczenie upoważnionych osób do prowadzenia działań następczych; (c) obowiązki informacyjne wobec sygnalisty (7 dni i 3 miesiące), (d) bezstronność i należyta staranność w prowadzeniu działań następczych; (e) zapewnienie zrozumiałych informacji dotyczących możliwości dokonywania zgłoszeń zewnętrznych. Co więcej projekt procedury powinien być skonsultowany z przedstawicielami pracowników, np. ze związkami zawodowymi.

    Dodatkowo warto także pamiętać o tym, by procedura pokazywała w sposób transparentny cały proces whistleblowingowy, w tym prawa i obowiązki wszystkich stron zaangażowanych. Powinno się także położyć nacisk na język procedury, który powinien być zrozumiały dla wszystkich.

    • Rejestrowanie zgłoszeń i ich retencja

    Zgłoszenia przekazywane w ramach systemu whistleblowingowego powinny być rejestrowane i przechowywane przez określony przepisami okres, zazwyczaj liczony od dnia zakończenia działań następczych. Rejestr zgłoszeń powinien stanowić swoistego rodzaju zabezpieczenie przed działaniami mającymi na celu tzw. „zamiatanie spraw pod dywan”.

    • Zarządzane danymi osobowymi zgodnie z wymogami RODO

    Przepisy o ochronie danych osobowych, z niewielkimi wyjątkami, które mogą być określone w ustawie implementującej, mają zastosowanie także do systemów whistleblowingowych. W związku z tym należy pamiętać między innymi o stosownych obowiązkach informacyjnych,  okresach przetwarzania danych, anonimizacji czy pseudonimizacji danych w określonych prawem przypadkach.

    Czy spełnienie powyższych wymagań zagwarantuje organizacji, że system zgłaszania naruszeń będzie skuteczny?

    Niestety to może nie wystarczyć. Odpowiedzialna organizacja powinna także uwzględnić następujące aspekty:

    • Zaangażowanie najwyższego kierownictwa

    Zaangażowane kierownictwo, w szczególności najwyższego szczebla, także stanowi fundament skutecznego systemu zgłoszeniowego. To właśnie kierownictwo powinno stanowić wzór do naśladowania w zakresie przeciwdziałania naruszeniom. To ono powinno tworzyć środowisko przyjazne sygnalistom, którzy są lojalni wobec organizacji i dbają o bezpieczne środowisko pracy. To kierownictwo zapewnia niezbędne zasoby do prawidłowego funkcjonowania systemu, ustanawia stosowne polityki i procedury oraz egzekwuje ich realizację. Także kierownictwo podejmuje kluczowe decyzje po zakończeniu działań następczych (np. czy w danej sprawie skierować do organów ścigania zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa).

    • Zaangażowanie pracowników

    Jeżeli organizacja wymaga od pracowników by reagowali na naruszenia i zagrożenia, to nie tylko  powinna im stworzyć do tego odpowiednie warunki, ale także powinna wsłuchać się w ich potrzeby i oczekiwania. Zaangażowanie pracowników w proces wdrażania i doskonalenia systemu zgłoszeniowego, w tym np. w opiniowanie projektów procedur czy wybór określonych kanałów zgłoszeniowych może zwiększyć ich zaufanie do systemu i zachęcić do reagowania na negatywne zdarzenia.

    • Skuteczna komunikacja i edukacja

    Kolejnym, obok kanałów zgłoszeniowych i zaangażowanego kierownictwa, fundamentów systemu zgłaszania naruszeń, decydującym o sukcesie lub porażce tego procesu jest edukacja i komunikacja. Przeprowadzone sposób rzetelny i angażujący działania informacyjne i szkoleniowe budują świadomość pracowników na temat systemu, co zwiększa ich komfort i zaufanie do niego oraz minimalizuje ryzyka w tym zakresie.

    • Zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzanych informacji

    Biorąc pod uwagę wrażliwość informacji zawartych w zgłoszeniach (w szczególności dane osobowe sygnalistów czy osób, których dotyczy zgłoszenie), bardzo ważne jest ich bezpieczeństwo rozumiane jako zapewnienie (a) poufności (dostęp do informacji posiadają jedynie osoby upoważnione), (b) dostępności (informacja jest osiągalna i użyteczna dla upoważnionej osoby), (c) integralności (informacja jest kompletna i dokładna) oraz (d) rozliczalności (każde działanie z informacją można przypisać określonej osobie fizycznej oraz umiejscowić je w czasie). Choć już sam wybór kanału zgłaszania naruszeń będzie często determinował dalszy sposób przetwarzania informacji (dane w postaci papierowej, elektronicznej czy audio), to jednak trzeba pamiętać aby dane były zabezpieczone w całym cyklu ich przetwarzania w organizacji.

    • Wbudowanie systemu w kulturę organizacyjną

    System whistleblowingowy nie powinien funkcjonować w próżni, tylko być ścisłe powiązany z wartościami organizacji określonymi np. w kodeksie etyki. Trudno bowiem oczekiwać od pracowników reakcji na niewłaściwe zachowania, jeżeli organizacja nie określiła co jest nieakceptowalne, a co jest pożądane.

    • Doskonalenie systemu

    Nawet najlepiej wdrożony w danym momencie proces powinien ulegać aktualizacjom i usprawnieniom, biorąc pod uwagę zmiany m.in. w otoczeniu prawnym, społeczny czy technologicznym. Osoby odpowiedzialne za całość lub poszczególne elementy procesu powinny monitorować jego funkcjonowanie i reagować na wszelkie aberracje.

    Jak widać powyżej, profesjonalny system whisteblowingowy składa się z wielu komplementarnych elementów, które – tak jak puzzle – możemy ułożyć w jeden spójny i kompletny obraz, albo pozostawić je w nieładzie i oczekiwać na mniejszą lub większą katastrofę. Dobrze zarządzane zapewnia bezpieczeństwo funkcjonowania organizacji niezbędne do realizacji jej strategicznych celów. Nierzetelnie lub pozornie wdrożone i utrzymywane potrafi wyrządzić poważne szkody i generować nowe zagrożenia.

    Każda organizacja musi wybrać drogę, którą podąży. Więcej na temat dyrektywy oraz innych aspektów związanych z sygnalistami, można znaleźć na stronie Enform.

    Złodziej-fajtłapa z Pabianic „bohaterem” Tik Toka

    13
    Na Tik Toka trafiło nagranie z monitoringu sklepu przy ul. 20 Stycznia. Na filmiku widać jak mężczyzna próbuje ukraść kilka butelek z alkoholem. 

    – Kiedy nawet w byciu złodziejem jesteś kiepski – brzmi opis filmiku.

    Nie bez przyczyny, bowiem złodziej łapie kilka butelek i próbuje wybiec ze sklepu. Jednak, gdy widzi, że goni go jeden z pracowników, panikuje i wywraca się przed rozsuwanymi drzwiami. Podczas upadku butelki tłuką się na podłodze.

    Filmik ma już blisko milion wyświetleń.

    https://www.tiktok.com/@dc_pabianice_20_stycznia/video/7341741923729689888

    Waldemar Flajszer kolejnym kandydatem na Prezydenta Pabianic

    28
    Dziś po południu przed Dworem Kapituły Krakowskiej PiS przedstawiło swojego kandydata na urząd Prezydenta Miasta Pabianic. Jest nim Waldemar Flajszer.

    Prawo i Sprawiedliwość z dniem dzisiejszym rozpoczyna swoją kampanię w Pabianicach.

    Mam marzenie – jest nim wspaniałe miasto. Przez ostanie 3 lata miałem okazję widzieć wszystkie duże miasta województwa łódzkiego i wiem, co należy zrobić by nasze miasto także „ruszyło”. Musimy odrzucić wszelkie waśnie i spory. My wyciągamy rękę do zgody. Marzy mi się Zamkowa i Warszawska, która będzie tętniła życiem – podkreślił kandydat.

    Szczególną uwagę Flajszer chce poświęcić oświacie.

    Oświata w Pabianicach musi wyjść z recesji i wiem, jak to zrobić – zaznacza.

    Chciałby też postarać się o bezpłatną komunikację miejską.

    Na konferencji nie zaprezentowano konkretnego programu wyborczego, na ten partia zaprasza nas dopiero w poniedziałek o godz.15.00 na terenie amfiteatru w Parku Wolności. Wtedy też zostanie przedstawiony kandydat do sejmiku wojewódzkiego – Maciej Łuczak.

    Waldemar Flajszer był długoletnim dyrektorem Szkoły Podstawowej nr w Pabianicach, wcześniej, w latach 2000-04, kierował prywatnym liceum a Paulo w Pabianicach. Przez ostatnie 3 lata, do grudnia 2023 był Łódzkim Kuratorem Oświaty. Był radnym powiatowym przez 4 kadencje.