Strona główna Na sygnale Wypadki Sezon motocyklowy rozpoczęty. Policja apeluje o rozwagę

Sezon motocyklowy rozpoczęty. Policja apeluje o rozwagę

2

W ubiegłym roku w województwie łódzkim motocykliści spowodowali 186 wypadków, w których zginęło 5 osób, a rannych zostało 91 kierujących jednośladów, z ich winy doszło do 104 kolizji.

Ponadto byli ofiarami w 58 wypadkach, w których zginęło 5 kierujących, a 53 zostało rannych.

W tym roku jest już pierwsza ofiara jazdy jednośladem. 5 marca miejscowości Pamiętna (pow. skierniewicki) 58-letni kierujący motocyklem Yamaha, na prostym odcinku drogi, stracił panowanie nad pojazdem, zjechał na przeciwny pas a następnie do rowu i uderzył w drzewo. Zmarł w trakcie reanimacji prowadzonej przez pogotowie.

– Kierowcy samochodów narzekają na zagrożenia, jakie powodują na drodze motocykliści, a tymczasem ze statystyk wynika, że często to kierowcy samochodów ponoszą winę za zdarzenia z udziałem motocykli- wylicza podkom. Maciej Cholajda z WRD KWP w Łodzi.

Wyjątkowo dużo wypadków zdarza się między godziną 11.00 a 20.00, więc warto w tym czasie jeszcze bardziej zwiększyć czujność, tym bardziej że motocykl jest znacznie mniej widoczny niż inne pojazdy. Szczególnie niebezpieczne są skrzyżowania – ponad 1/3 kolizji z motocyklami zdarza się właśnie tam.

Trzeba być wyjątkowo uważnym podczas skrętu w lewo – trudno jest ocenić szybkość motocykla, a jego kierunkowskaz może być przypadkowo włączony lub też nie wyłączył się automatycznie po skręcie, dlatego znacznie łatwiej niż w samochodzie popełnić błąd i sygnalizować inny kierunek ruchu od tego, w stronę którego zmierzamy.

Śmiertelny wypadek w Dobroniu

Motocyklisto pamiętaj!

Zawsze dostosowuj prędkość do warunków na drodze. Najczęstsze przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów to niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowe wyprzedzanie i niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.

Skrzyżowania powinno się pokonywać wolno, wolno też należy do nich dojeżdżać. Zawsze trzeba mieć na uwadze, że możemy znajdować się w martwym polu innego kierowcy. Kiedy skręcamy w prawo, starajmy się ustawić na pasie pod kątem, żeby być bardziej widocznym dla kierowców za nami. Takie ustawienie sprawia też, że inni uczestnicy ruchu nie będą próbowali ustawić się bezpośrednio przy motocyklu.

Należy również mieć na uwadze, że środek pasa nie jest najbezpieczniejszym miejscem do jazdy, ponieważ może znajdować się na nim olej z innych pojazdów, który w czasie deszczu może przyczynić się do poślizgu.

Nierzadkim błędem jest założenie przez motocyklistę, że inni, prowadzący samochód, go widzą. Kierowcy, którzy mieli kolizję z motocyklistami bardzo często przyznają, że nie widzieli ich do chwili, kiedy było już za późno. Odpowiednio wcześnie należy sygnalizować więc plan skrętu, ale ważny jest też odpowiedni ubiór – jaskrawe, żywe kolory zwiększają widoczność.

Ubiór ma znaczenie nie tylko dla widoczności, ale i bezpieczeństwa – motocyklista powinien zawsze zakładać ubranie z długimi rękawami i nogawkami, rękawiczki, specjalne stroje z wzmocnieniami na kolanach i łokciach, ale też takie, które nie utrudniają ruchów. A przede wszystkim zawsze należy zakładać dopasowany indywidualnie kask.
Zachęcamy też do zakładania bez względu na porę dni elementów odblaskowych. W ciągu dnia jaskrawy kolor znacznie poprawia widoczność użytkowników jednośladów i może uchronić nas od zdarzenia drogowego i uratować zdrowie, a nawet życie.

 

REKLAMA
Subskrybuj
Powiadom o
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy
Inline Feedbacks
View all comments

sezon na warzywka uważam za otwarty!

Ledwo się sezon zaczął, a już czytałem, że pan na motorku miał takie rady (Motocyklisto pamiętaj!) głęboko… (zresztą jak 99% procent tych użytkowników dróg) i Świąt nie doczekał.