Tegoroczny sezon przedświątecznych zakupów z pewnością będzie zupełnie inny niż ten, którego doświadczyliśmy w roku ubiegłym. Pewne nawyki zakupowe nabyte w zeszłym roku, mocno dotkniętym lockdownem, z pewnością pozostaną w konsumentach na dłużej. Mowa tu o wydłużonym czasie świątecznego szaleństwa zakupowego, większego zainteresowania zakupami w Internecie, mniejszej lojalności wobec marek i chęci wspierania lokalnych przedsiębiorców, ale także bardziej świadomych zakupów. Ta ostatnia cecha to efekt wciąż rosnących cen oraz wyraz troski o zapewnienie bliskim tego, co najlepsze.
Przedświąteczne szaleństwo zakupowe trwa jeszcze dłużej
Eksperci z platformy zajmującej się wyszukiwaniem najlepszych internetowych kodów promocyjnych Promo-codes przeprowadzili szeroko zakrojone badania, aby sprawdzić, jakich zmian można spodziewać się w zachowaniach konsumentów w tym roku. Wyniki były dość interesujące i zdają się potwierdzać to, co czym dużo wcześniej wspominali marketingowcy – z każdym kolejnym rokiem sezon zakupów przedświątecznych staje się coraz dłuższy.
Pierwszym trendem, który najbardziej rzuca się w oczy to fakt, że aż 47% badanych rozpoczyna zakupy świąteczne już w listopadzie. 8% badanych deklaruje, że planuje przedświąteczne wydatki już w chwilę po wakacjach, 34% ankietowanych chce zrobić zakupy świąteczne na początku grudnia, a pozostali czekają z tym do ostatniej chwili. Głównym bodźcem do rozpoczęcia zakupowego szaleństwa jest jak co roku Black Friday.
Zakupy przeniesione do sieci
Ankieterzy ze strony z kodami promocyjnymi promo-codes.cz zapytali także o sposób robienia zakupów. Ponad 60% badanych wyraziło zainteresowanie przedświątecznymi zakupami online. W ubiegłym roku sprzedający musieli uporać się ze sporym wyzwaniem, jakim było nagłe przeniesienie zakupów do sieci – w grę wchodziło nie tylko zapewnienie szybkich dostaw, ale także zatrudnienie dodatkowych pracowników magazynowych czy obsługa zwrotów.
W tym roku największe wyzwanie to przede wszystkim zachęcenie klientów do zapoznania się z ofertą sklepów online – sprzyja temu właściwa strategia marketingowa, automatyzacje, oraz praca nad przekonaniem do zakupów online osób, które do tej pory unikały tej metody.
Nowe źródła inspiracji i mniejsza lojalność względem marki
Czasami wystarczy niewielki bodziec, aby skłonić do zakupów w zupełnie nowym sklepie online lub przetestowania produktów nowej marki. Może być to reklama w wyszukiwarce, zdjęcie znanej osoby reklamującej produkt lub polecenie na forum w mediach społecznościowych. Chęć przetestowania czegoś nowego często przewyższa lojalność wobec marki.
Sprzedawcy wykorzystują coraz to nowe kanały do komunikacji z potencjalnymi konsumentami – od reklam na Facebooku po filmy sponsorowane na YouTube. Coraz większym trendem jest również wspieranie lokalnych dostawców i rzemieślników – zarówno podczas zakupów stacjonarnych, jak i online.
Większa staranność w robieniu zakupów
Znaczący wzrost cen, możliwość dotarcia do nowych produktów online, chęć obdarowania najbliższych czymś wyjątkowym – to tylko niektóre z powodów, dla których coraz więcej kupujących nie zadowala się pierwszym lepszym produktem i starannie kompletuje swój koszyk zakupowy. Tworzenie unikalnych zestawów prezentowych lub dopasowanie algorytmów sklepów online, aby proponować produkty dopasowane do zainteresować kupującego sprzyja pozostaniu na stronie sklepu online na dłużej.