Strona główna Styl życia Moda i styl Jak zmieniły się przedświąteczne nawyki zakupowe Polaków?

Jak zmieniły się przedświąteczne nawyki zakupowe Polaków?

0

Tegoroczny sezon przedświątecznych zakupów z pewnością będzie zupełnie inny niż ten, którego doświadczyliśmy w roku ubiegłym. Pewne nawyki zakupowe nabyte w zeszłym roku, mocno dotkniętym lockdownem, z pewnością pozostaną w konsumentach na dłużej. Mowa tu o wydłużonym czasie świątecznego szaleństwa zakupowego, większego zainteresowania zakupami w Internecie, mniejszej lojalności wobec marek i chęci wspierania lokalnych przedsiębiorców, ale także bardziej świadomych zakupów. Ta ostatnia cecha to efekt wciąż rosnących cen oraz wyraz troski o zapewnienie bliskim tego, co najlepsze.

Przedświąteczne szaleństwo zakupowe trwa jeszcze dłużej

Eksperci z platformy zajmującej się wyszukiwaniem najlepszych internetowych kodów promocyjnych Promo-codes przeprowadzili szeroko zakrojone badania, aby sprawdzić, jakich zmian można spodziewać się w zachowaniach konsumentów w tym roku. Wyniki były dość interesujące i  zdają się potwierdzać to, co czym dużo wcześniej wspominali marketingowcy – z każdym kolejnym rokiem sezon zakupów przedświątecznych staje się coraz dłuższy.

Pierwszym trendem, który najbardziej rzuca się w oczy to fakt, że aż 47% badanych rozpoczyna zakupy świąteczne już w listopadzie. 8% badanych deklaruje, że planuje przedświąteczne wydatki już w chwilę po wakacjach, 34% ankietowanych chce zrobić zakupy świąteczne na początku grudnia, a pozostali czekają z tym do ostatniej chwili. Głównym bodźcem do rozpoczęcia zakupowego szaleństwa jest jak co roku Black Friday.

Zakupy przeniesione do sieci

Ankieterzy ze strony z kodami promocyjnymi promo-codes.cz zapytali także o sposób robienia zakupów. Ponad 60% badanych wyraziło zainteresowanie przedświątecznymi zakupami online. W ubiegłym roku sprzedający musieli uporać się ze sporym wyzwaniem, jakim było nagłe przeniesienie zakupów do sieci – w grę wchodziło nie tylko zapewnienie szybkich dostaw, ale także zatrudnienie dodatkowych pracowników magazynowych czy obsługa zwrotów.

W tym roku największe wyzwanie to przede wszystkim zachęcenie klientów do zapoznania się z ofertą sklepów online – sprzyja temu właściwa strategia marketingowa, automatyzacje, oraz praca nad przekonaniem do zakupów online osób, które do tej pory unikały tej metody.

Nowe źródła inspiracji i mniejsza lojalność względem marki

Czasami wystarczy niewielki bodziec, aby skłonić do zakupów w zupełnie nowym sklepie online lub przetestowania produktów nowej marki. Może być to reklama w wyszukiwarce, zdjęcie znanej osoby reklamującej produkt lub polecenie na forum w mediach społecznościowych. Chęć przetestowania czegoś nowego często przewyższa lojalność wobec marki.

Sprzedawcy wykorzystują coraz to nowe kanały do komunikacji z potencjalnymi konsumentami – od reklam na Facebooku po filmy sponsorowane na YouTube. Coraz większym trendem jest również wspieranie lokalnych dostawców i rzemieślników – zarówno podczas zakupów stacjonarnych, jak i online.

Większa staranność w robieniu zakupów

Znaczący wzrost cen, możliwość dotarcia do nowych produktów online, chęć obdarowania najbliższych czymś wyjątkowym – to tylko niektóre z powodów, dla których coraz więcej kupujących nie zadowala się pierwszym lepszym produktem i starannie kompletuje swój koszyk zakupowy. Tworzenie unikalnych zestawów prezentowych lub dopasowanie algorytmów sklepów online, aby proponować produkty dopasowane do zainteresować kupującego sprzyja pozostaniu na stronie sklepu online na dłużej.

REKLAMA
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments