Strona główna Aktualności Komunikacja Ile spalają hybrydy, a ile pozostałe autobusy? Sprawdziliśmy

Ile spalają hybrydy, a ile pozostałe autobusy? Sprawdziliśmy

24
Zakup nowych autobusów był dobrą inwestycją. Przede wszystkim ze względu na komfort podróżowania, ale też spadek wydatków na paliwo, ponoszonych przez Miejski Zakład Komunikacyjny. Dane, ku zadowoleniu szefostwa spółki, nie pozostawiają co do tego wątpliwości.

Pierwsze hybrydy wyjechały na pabianickie ulice jesienią ubiegłego roku. Wszystkich jest teraz dziesięć (osiem kolejnych ma być dostarczonych do Pabianic w przyszłym tygodniu). W kwietniu średnie zużycie przez nie paliwa wyniosło 28,7 litra na 100 kilometrów, przy czym najwyższe to 29,45 litra a najniższe – 26,59 litra. Jak wygląda ono w porównaniu ze zwykłymi Solarisami? Te spalają wyraźnie więcej – średnio 38 litrów.

Oszczędności wynoszą ponad 24%. To bardzo dużo. Wiemy, że w innych zakładach komunikacyjnych, które mają w swoim taborze autobusy hybrydowe, oscylują na poziomie 18% – 20%. O takich oszczędnościach mówią też zresztą producenci. Z czego wynika różnica? Ze sposobu jazdy, umiejętności kierowców. Nasi jeżdżą ekonomicznie, mieliśmy nawet poświęcone temu zagadnieniu szkolenia – podkreśla Jarosław Habura, prezes MZK.

Jeszcze więcej kosztuje paliwo do MAN-ów, w których jego średnie zużycie waha się  w granicach 41-42 litrów na 100 kilometrów.

Oddane do eksploatacji hybrydy mają na licznikach po kilkanaście tysięcy kilometrów. W czerwcu niektóre przekroczą prawdopodobnie „dwudziestkę”.

REKLAMA
Subskrybuj
Powiadom o
24 komentarzy
najstarszy
najnowszy
Inline Feedbacks
View all comments

Tylko pytanie ile kosztują hybrydy a ile zwykle autobusy i dopiero wtedy można stwierdzić czy taki zakup był ekonomicznie opłacalny .

Na hybrydy było 85% dofinansowania z urzędu marszałkowskiego

To nie zmienia faktu że ktoś te pieniądze zapłacił za te autobusy przecież urząd nie dostał ich za darmo

Ciekawe jak wyglądają koszty eksploatacji i przeliczenie ile kosztuje 100km według równania koszt paliwa + ułamkowa część zużycia danych elementów (opon, wtryskiwaczy, rozrusznika, baterii itp). Czyli jeśli np. rozrząd wymieniany jest co 100000km to na koszt 100km to: cena rozrządu/1000km

Co nie zmienia faktu że 10L/100km to oszczędność około 50zł.

Miałem przyjemność jechać 2x … gaz w podłoge+ hamulec zero toczenia i wyhamowania… tak myślałem, że nauka jazdy kierowcom by się przydała jakiś kurs jazdy hybrydą z tym automatem…było by przyjemniej i ciszej w środku… bo dla mnie starego kierowcy to wielki dramat.
Druga sprawa na dworcu pkp stoją autobusy z włączonymi silnikami diesla śmierdzi na kilometr … ciekawe czy mogą tak stać 5-10min muszę zapytać policjanta kiedyś

Stary kierowca się odezwał a gdy jeździł to pewnie sam w zimie odpalał auto żeby grzać. Druga sprawa jeśli nie wiesz to nie komentuj ze kierowcy złe jeżdżą, ponieważ jeśli by się toczyli to czasu by brakło a poza tym silniki małe to je słychać nawet przy obrotach 1200.

niech się rozpędzi i toczy do przystanku a nie jak baba która pierwszy raz jedzie aftomatem gaz – hamulec… wciskał gaz pędzel i natychmiast hamulec i tu jest bzdura… nie nie mam śmierdziela diesla i nie musze grzać złoma na postoju bo to też dla niego nie jest zdrowe … ale co ja wiem

Za komuny też donosiłeś?

lubisz stare diesle wąchać co? a pyt policmajstra nie jest równoznaczne z podpierd. być może im wolno stać na postoju dłużej niż 2min z włącz silnikiem ale nam nie i mało kto o tym wie i się stosuje… zwłaszcza chłodzący rewelacyjne silniki 1.9tdi szkoda że 15-20 letnie trupy po mln km przebiegu a na szafie 300

Toczyć to ty się możesz po pijaku do domu… jak czas goni czas napięty, to sobie akurat możesz pozwolić na toczenie… kierowcą czego byłeś? Chyba hulajnogi bo na pewno nie autobusu miejskiego z takimi tekstami. Najgorszy typ to „stary kierowca”… on by wszystko lepiej zrobił!!! Kiedyś to kurła było

tyle pisania i psu pod ogon… to był poranek w lany poniedziałek wiec pusto na drodze jak na wsi … był sam na drodze przez 3km i walczył systemem 0-1. Gaz-hamulec. Pewnie na lekkim dohamowaniu odzyskują ładują aku…Rozpędza się typ do odp prędkości i niech się toczy jak za 100m ma przystanek… za trudne? coś jeszcze wyłuszczyć? ehhh

Specjalista od hybryd się znalazł 🙂 Dramat to jest kolego wypowiadać się o czymś, o czym się nie ma pojęcia. Może i faktycznie z Ciebie stary kierowca i dlatego nie masz pojęcia o tych nowych autobusach. Ja kilka tygodni temu rozmawiałem z kierowcą na dworcu PKP. Wsiadłem z żoną do 1. I jakoś tak się rozmowa wywiązała z kierowcą przy kupnie biletu w sumie z niczego. Gość super sympatyczny, fajnie się rozmawiało. Nie wiem czy jego wiedza wynikała z tego, że był po szkoleniu, czy zwyczajnie miał tak dużą wiedzę na ten temat. Fajnie się rozmawiało nie tylko o hybrydach… Czytaj więcej »

nie o gadulcu z kierownikiem lecz o stylu jazdy mowa… czytać ze zrozumieniem

Uważam ze to dobry zakup. Miło się jeździ i czysto! Oby tak dalej.

Z czego wynika różnica? Ze sposobu jazdy, umiejętności kierowców. Nasi jeżdżą ekonomicznie, mieliśmy nawet poświęcone temu zagadnieniu szkolenia – podkreśla Jarosław Habura, prezes MZK.

Różnica wynika z tego ze nie ma korków w Pabianicach. Nigdy nie było i nikt kto tu jeździ ni wie co to jest korek 🙂
Trafi sie czasem remont to panika przez miesiąc na całe miasto heh.

No właśnie Pabianice się korkują coraz bardziej. Partyzancka około godziny 14-16 to jest jakaś masakra. 1 cały czas opóźnione są. Poza tym w naszym mieście rozkłady są bardzo napięte, a to nie sprzyja oszczędności. Więc tym bardziej miłe zaskoczenie, że aż takie oszczędności są uzyskiwane przez naszych kierowców.

Jak rozumiem, jest to zapowiedź radykalnej obniżki cen biletów.
Od kiedy? Ile będą kosztowały? Dlaczego będą aż tak tanie?

I w ogóle obniżek cen wszystkiego oraz radykalnuychh podwyżek wynagrodzenia.

Uważam ze fajne wozy, czyste, ciche aż miło się jedzie. Komunikaty słychać wyraźnie i wszystko czytelne, nareszcie trasa pokazana na tablicy jaką robi dana linia. Jedyny dyskomfort i uciążliwe jest to ze przy zamykaniu drzwi sygnał ostrzegawczy jest ciągły aż do zamknięcia drzwi jak w pociągach! Jeżdżę kilkanaście przystanków dziennie w jedna stronę i mnie to irytuje, ciekawe jak to znoszą kierowcy? W innych miastach to dwa sygnały tak jak w starych solarisach. Czy MZK chce żeby ludzie ogłupieli?

Potwierdzam ze sygnały przy drzwiach są chyba dla głuchych. Piszczą aż do zamknięcia.

JA CHCIAŁBYM ZAPYTAĆ ILE RAZY JUŻ BYŁY NAPRAWIANE TE AUUTOBUSY ,ILE RAZY HOLOWANE ?
poproszę o obiektywne informacje nie od redaktora

Ile osób tu się zna na hybrydach i autobusach. Na mechanice oraz logistyce.
Jestem dumny że mogę mieszkać w takim mieście.

Przyznać trzeba, że teraz przynajmniej jadąc z Pabianic do Łasku za „D”, można oddychać, a nie dusić się spalinami. Wszystkie takie zmiany wyjdą nam na zdrowie.